Zo houd je die gezonde voornemens echt vol!

gezonde voornemens

De gezonde voornemens, heb jij ze gemaakt in januari? Je herkent het vast wel, in december had je teveel gegeten en je wilt het roer in het nieuwe jaar helemaal omgooien. Wat kilo’s kwijt, wat fitter worden, een betere conditie en wat gezonder eten. Weer in die ene jeans passen of alvast weken aan je bikini body ;). Maar eind januari beginnen die voornemens al wat te vervagen. Ik deel je vandaag de tips die mij helpen om mij te houden aan mijn gezonde voornemens voor een gezond en fit lichaam. Zonder al te streng voor jezelf te zijn en het dus wel leuk te houden.

TIPS : Zo houd je die gezonde voornemens echt vol!

  • Stel een duidelijk doel, schrijf het ergens op en houd bij alles wat je doet je doel voor ogen. Zorg er wel voor dat dit doel realistisch is. 10 kilo afvallen in een maand is dat niet, het demotiveert dan ook erg als je je doel niet haalt, maar 2 kilo in een maand is wel haalbaar. Stel haalbare doelen en bij alles wat je doet (elke maaltijd die je gaat nemen of elke workout die je plant) houd je je doel voor ogen. Dat is namelijk jouw motivatie om ervoor te gaan.
  • Zoek een maatje, praat erover met anderen, zorg ervoor dat niets of niemand je kan tegenhouden. Samen met een vriendin afvallen werkt motiverend, of zoek een gezellige community op. Zo vind ik de Newbornfitmama community in de app enorm gezellig en motiverend om aan mijn doelen te blijven werken. Ook op Facebook bestaan allerlei groepen waarin men elkaar motiveert. Praat er ook over met je partner, zorg ervoor dat je partner mee doet of je in ieder geval ondersteunt en het wordt al een stuk makkelijker om aan je doelen te werken. Yannick en ik motiveren elkaar door gezond te koken voor het hele gezin, geen ongezonde snacks in huis te halen (of enkel in het weekend) en samen te variëren in wat we eten. gezonde voornemens
  • Have fun! Maak het leuk voor jezelf, zoek een sport die je echt leuk vind, en vind je dit niet in sporten, maar wel in wandelen of dansen, zorg ervoor dat je dat dan gaat doen. Iets wat je leuk vindt geeft veel meer motivatie om vol te houden dan iets wat je steeds meer tegen gaat staan. En je kunt het ook in de keuken heel leuk maken. Zoek lekkere gezonde recepten op (die zijn er genoeg!), maak een uitgebreid weekmenu met de gezonde recepten die jij lekker vindt, daag jezelf uit door nieuwe gerechten en gezonde snacks te leren maken en maak het zo heel erg leuk om je doelen te behalen. Je kunt ook een gezonde snack avond organiseren met vriendinnen waarbij je bijkletst onder het genot van gezonde maar lekkere snacks. En ook je datenight kun je invullen met een gezond diner. Hoe leuker je het maakt, hoe makkelijker het wordt en hoe langer je het vol houdt.
  • Meten is weten! Om je doelen te behalen is het handig om vooraf te weten waar je start. Maak foto’s van hoe je er vooraf uit ziet (confronterend!), meet je gewicht vooraf of bijvoorbeeld de centimeters van je buikomtrek. Herhaal dit na bijvoorbeeld 4-6 weken en vergelijk deze waarden met elkaar. Als het goed is ga je enorm verschil zien als je bent afgevallen en dit is een goede motivatiebron om hier lekker mee door te gaan. Die paar kilo zie je zelf niet meer zo omdat je jezelf regelmatig in de spiegel ziet, maar als je foto’s hebt met een periode er tussen, zie je die verschillen juist wel en zie je daadwerkelijk waar je het voor doet. Enorm motiverend werkt dat.
  • Beloon jezelf! Als je weet wat je doelen zijn, kun je jezelf belonen bij het behalen daarvan. Maak bijvoorbeeld beloningen bij het behalen van tussendoelen. Bijvoorbeeld: Als ik 5 kilo ben afgevallen, mag ik van mezelf een nieuwe sport outfit shoppen of ga ik uit eten met mijn partner. Als ik X kilo ben afgevallen dan beloon ik mezelf met een nieuwe outfit. Dit werkt ook enorm motiverend om je doelen te behalen en om lief te blijven voor jezelf. Het is super knap als je je doelen weet te behalen en je zult merken hoe trots je op jezelf kan zijn.
  • Las een cheatmeal in! Een keer per week een cheatmeal inlassen is ook het advies dat Kimberly mij gegeven heeft. Een keer per week een maaltijd inplannen die niet perse gezond is, maar wel voor jou het helemaal waard is om mee te cheaten. Bijvoorbeeld de bekende frietdag, de spelletjesavond met borrelhapjes en chips, pizzanight of uit eten bij een sushi restaurant. Plan één cheatmeal per week in, dit motiveert je om door te gaan met je gezonde lifestyle en geeft je ook het gevoel dat je niet alleen maar met gezond eten bezig bent. Zo houd je je lifestyle op een realistische manier in balans. Na je cheatmeal pak je je gezonde eetpatroon natuurlijk weer op voor het behouden van je resultaat en het behalen van je doelen.

Heb of had jij ook gezonde voornemens? Wat is jouw ultieme tip om deze vol te houden? Hoe zorg jij ervoor dat je gezond en fit blijft? Ik ben benieuwd naar jullie reacties bij de comments.

 

  Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.

Gerelateerde berichten

3 reacties

  • Meisje op de dijk
    22 januari 2018

    Hi Kelly! Wat een handige tips geef je weg, super fijn! Ik herken vooral dat je een sport moet vinden die je kunt volhouden. Dat van de cheatmeals ga ik deze week eens uitproberen, ik ben benieuwd. Liefs -X- Dana, Meisje op de dijk

  • rachel
    22 januari 2018

    ik zeg altijd om iets vol te houden moet je je levenstijl aanpassen en niet zeggen ik ga op dieet of aan de lijn want hallooooooo je gaat falen en dat weet menig mens nu ook zelf wel ;). Hoop dat mensen wat aan je tips hebben en nog belangrijker er wat mee gaan doen 😉 xxx

  • Hilde
    22 januari 2018

    Hier geen goede voornemens gehad of überhaupt ooit gemaakt. Ik en mijn man wandelen al jaren elke avond of met mooi weer een half uur buiten. En betreft voeding zorgen we voor een goede balans, voornamelijk e nummer vrij en veel groentes extra toevoegen en vegetarisch proberen we ook minstens 3x in de week. Voor de rest roken en drinken we niet. (op een feestje na gelaten) Hehh wat klink dit braaf haha.

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.