FOOD HEALTHY LIFESTYLE RECEPT

Zo blijf je op gewicht op vakantie! Praktische tips

Zo blijf je op gewicht op vakantie! Praktische tips

In de vakantie wil je genieten en niet met je gewicht bezig zijn. Je wilt lekker genieten van het mooie weer, lekker eten en het samenzijn met je gezin en dierbaren. Maar bij vakantie horen ook allerlei lekkernijen. Een stokbroodje Nutella hier, een BBQ met lekker veel vlees, frietjes en sausjes daar, een ijskoffie na het ontbijt en een cocktail op het terras. Alles moet kunnen met mate, maar na je vakantie niet meer in je broek passen wil je ook weer niet. Annemiek van Floraa.nl gaat je vandaag een paar hacks delen om op gewicht te blijven tijdens de vakantie.

Zo blijf je op gewicht op vakantie! Praktische tips

1.    Verwen jezelf met fruit

De vakantie is er om jezelf te verwennen. Maar dat hoeft niet per se met snoep, koek of chocola. Net zo lekker is het om te genieten van een vers fruit. Of wat dacht je van een fruit bowl?

Verwen jezelf op vakantie eens met een fruit bowl van fruitsoorten die je anders niet zo snel zou eten. Denk aan mango, ananas en abrikozen. Maak zo’n lekkere fruitsalade zelf of bestel hem in een restaurant. Of voeg er wat (Griekse) yoghurt en kaneel aan toe. Mmm! Daarnaast is deze hack ook nog eens heel erg kidsproof want je kinderen snoepen er lekker van mee!

2.    Trakteer jezelf op gezond ijs

Als de rest van je gezin of je vrienden aan ijsje nemen, is het verleidelijk om ook voor ijs te gaan. Maar daarmee krijg je een heleboel koolhydraten binnen, en dat is niet goed voor je gewicht. Als je bij je vakantieaccommodatie een diepvries hebt, kun je jezelf eenmaal thuis ook trakteren op gezond ijs.

Gezond ijs maak je door een bevroren banaan met een staafmixer tot een romig mengsel om te toveren (de staafmixer moet dus mee in de bagage). Je kunt ook nog yoghurt, ander fruit en kokossnippers toevoegen. En je ijsje garneren met vers fruit. Daar kan geen ijs van de gelateria tegenop!

3.    Maak gezonde snacks

Zit je graag met een zak chips of zoutjes naast je op het strand of bij het zwembad? Terwijl je gedachteloos de hele zak opeet, krijg je ongemerkt een heleboel koolhydraten en ongezonde vetten binnen. Anders is het als je zelf gezonde snacks maakt, bijvoorbeeld van ongebrande noten en zuidvruchten.

Chocolade dadel-balletjes zijn gemakkelijk te maken en zien eruit als échte bonbons. Daardoor ben je eerder geneigd om er maar één te eten en er heel erg van te genieten. Bovendien zijn de balletjes heel vullend door de vezels en gezonde vetten die ze bevatten. Maak ze voordat je op vakantie gaat. In de koelkast of -box blijven ze een aantal dagen goed.

Zo blijf je op gewicht op vakantie! Praktische tips

4.    Check je koffie

Wat is er heerlijker dan genieten van een vers gezette cappuccino of latte macchiato op een terrasje? Maar sommige van deze lekkere koffies bevatten een heleboel suiker. Ook als je kiest voor sojamelk in plaats van gewone melk.

Check altijd even bij de ober of barista of je koffie suiker of suikerhoudende melk bevat. Of maak zelf een maca latte met macapoeder, amandelmelk, kokosolie en specerijen als kaneel, vanille en kardemom. Net zo lekker als een gewone latte en ook nog eens heel gezond!

5.    Zet feestelijk water op tafel

Op vakantie wil je lekkere drankjes bij het eten voor een extra feestelijk gevoel. Om alcohol en daarmee vakantiekilo’s te vermijden, kun je bijvoorbeeld kiezen voor mineraalwater van plaatselijke bronnen.

Heb je alleen ‘gewoon’ water tot je beschikking, tover dit dan om tot een feestelijk drankje met schijfjes sinaasappel, citroen en aardbei. Of voeg blaadjes munt toe voor een frisse smaak. Feestelijker kan bijna niet!

Wat doe jij om op gewicht te blijven tijdens je vakantie? Deel het hieronder in de reacties!

  Volg mij via Bloglovin' , Twitter , Instagram of Facebook of Youtube. 

Gerelateerde berichten

3 reacties

  • Liset - Beautydagboek
    7 juli 2018

    Wat een leuke tips! Ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar de chocolade-dadel-balletjes, die klinken heerlijk een ook gewoon lekker om te snacken voor nu ;). En ik ga je artikel lezen over gezonde snacks. Even weer wat inspiratie opdoen!

  • rachel
    7 juli 2018

    gewoon lekker genieten tijdens een vakantie!!! maar idd waarom uit je slof schieten met eten als je ergens anders bent en je doet het thuis niet 😀 en is op vakantie zoveel lekkers wat verantwoord is!

  • Lisa
    7 juli 2018

    Veel bewegen of sporten helpt ook! Ik loop vaak hard op vakantie. Ook leuke manier om de omgeving te ontdekken.

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.