FOOD HEALTHY LIFESTYLE

12 Tips voor een gezonde barbecue! (die ook heel lekker is!)

Tips voor een gezonde barbecue

Vandaag deelt Annemiek van Floraa.nl de lekkerste tips voor een gezonde barbecue om heerlijk van te genieten! Het is zomer dus volop weer om lekker buiten te eten en de barbecue aan te steken! Daar horen allerlei lekkernijen bij waar je heerlijk van kunt genieten en dit kan ook op een gezonde manier! Hoe? Dat zal Annemiek vandaag met jullie bespreken.

12 tips voor een gezonde barbecue om lekker van te genieten! 

Niets gezelliger dan lekker barbecueën met vrienden of je gezin. Terwijl de mannen het vlees staan te keren, kun je aan tafel lekker kletsen en genieten van al het lekkers. Dit zijn twaalf tips voor een gezonde barbecue:

  1. Zorg voor een schoon rooster. Haal voor of na iedere barbecue de eventuele verkoolde stukjes groenten en vlees van het rooster, want zo krijg je geen ongezonde koolstofverbindingen binnen.
  2. Kies vers en onbewerkt. Kies verse vis en vers vlees voor op je barbecue. Dan krijg je gezonde vetten en eiwitten binnen en voorkom je dat je je volstopt met ongezonde koolhydraten. Laat hamburgers, worstjes en andere bewerkte vlees- en vissoorten dus staan en kies bijvoorbeeld koteletten en kippenpootjes.
  3. Maak gezonde drankjes. Vergeet alcohol tijdens de barbecue, want dat is niet gunstig voor je gewicht. Zeker niet als je wilt afvallen bij je buik (denk aan het befaamde bierbuikje). Maak liever een gezond drankje, zoals fruitwater met aardbeien en munt of citroen. Ook lekker is dit zelfgemaakte yoghurtdrankje. Bovendien ziet het er erg mooi uit.
  4. Kies gezonde porties. Vaak eet je tijdens een barbecue veel meer vlees dan je nodig hebt. Houd het bij 85 gram, dan zit je goed.
  5. Bak vlees voor. Dan hoeft het minder lang op de barbecue en is de kans kleiner dat het door sterke verhitting ongezonde stoffen vrijkomen. Snijd ook eventuele verkoolde stukjes weg. In deze stukjes zitten namelijk stoffen die je gezondheid belasten.
  6. Maak gezonde sausjes. Vermijd barbecuesaus, sladressing en andere ongezonde producten. Maak liever je eigen sausjes van kruiden en Griekse yoghurt. Net zo lekker, maar dan zonder ongezonde koolhydraten.
  7. Eet een salade vooraf. Dan heb je al wat gezonde vulling en voorkom je overeten. Dat is wel zo goed voor je gewicht.
  8. Marineer het vlees. Dat heeft twee gezonde voordelen. Ten eerste gebruik je hierdoor minder zout. Ten tweede gaan kruiden de vorming van ongezonde stoffen tegen. Vooral rozemarijn, tijm, salie en knoflook hebben deze werking, dus gebruik vooral deze kruiden in je marinade.
  9. Serveer gezonde borrelhapjes. Niets lekkerder dan lekkere hapjes bij de barbecue. Hier lees je hoe je gezonde hapjes maakt.
  10. Regel de temperatuur. Veel barbecues hebben ventilatiegaten om de temperatuur te regelen. Gebruik deze om de temperatuur op 162 graden te houden. Tot die temperatuur is grillen heel gezond, want dan ontstaan er geen ongezonde stoffen.
  11. Gebruik veel groenten. Groenten op de barbecue zijn niet alleen heerlijk. Ze hebben ook niet het nadeel dat er ongezonde stoffen ontstaan, zoals bij vlees. Ideale barbecue groenten zijn ui, champignon, paprika en courgette. Lekker met wat olijfolie erover.
  12. Ga voor een gezond toetje. Een heerlijk dessert op een warme, zomerse dag is watermeloen. En bovendien nog slank ook. Ook lekker is een fruitsalade van vers fruit, of aardbeien met Griekse yoghurt. Of maak dit recept van gezonde chocolade mousse.

Heb jij nog meer tips voor een gezonde barbecue? Deel ze hieronder in de reacties!

 

  Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.

Gerelateerde berichten

3 reacties

  • Femke
    6 augustus 2018

    Jammm, altijd lekker een goede BBQ. Persoonlijk hou ik niet van sausjes en eet ik bij een BBQ vaak wat kip, vis en garnalen. Het enige wat ik niet kan laten is wat brood met kruidenboter. Alleen eet ik dat zo weinig dat het allemaal moet kunnen. Wij hebben standaard water met fruit in de koelkast, dat is inderdaad ook heerlijk bij een lekkere BBQ!

  • Lisa
    6 augustus 2018

    Ik hou eigenlijk helemaal niet zo van bbqen (de enige in heel Nederland heb ik het idee) juist om de reden dat ik het vaak zo ongezond vind en niet echt een volwaardige maaltijd. Deze tips hebben mij wel een beetje aan het denken gezet dat het dus misschien wel gezond kan en ik bbqen toch maar weer een kans moet geven. Want het is toch altijd wel heel erg gezellig.

  • rachel
    6 augustus 2018

    leuke en lekkere tips! wij bbqen nooit wij doen alles op de grill binnen want ben er toch niet zo kapot van dat vlees buiten 😉

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.