Waarom elke dag een ei gezond is!

Waarom elke dag een ei gezond is

Waarom elke dag een ei eten juist heel gezond is! Ik ben dol op eitjes, lekker bij het ontbijt, bij de lunch. Een gekookt eitje, een omelet of spiegelei, ik vind het heerlijk en het is heel voedzaam. Ik weet nog dat er een fabel was dat je niet zoveel ei zou mogen eten, gelukkig is dat helemaal niet waar. Annemiek deelt in deze  gastblog waarom je elke dag een ei kan eten en waarom het dus juist wel gezond is. Ook voor je kinderen!

Waarom elke dag een ei gezond is!

Eieren zouden wel eens de gemakkelijkste, goedkoopste en meest veelzijdige manier kunnen zijn om aan voldoende eiwit te komen. Maar eieren herbergen nog meer gezonde stoffen. Dit is waarom een ei voor iedereen elke dag gezond is:

Voor mannen

Niet voor niets drinken bodybuilders graag een shake met een indrukwekkende hoeveelheid eieren. Eiwit ondersteunt namelijk de spieropbouw. Mannen die een gespierd lijf willen, doen er dus goed aan om iedere dag een eitje of twee te eten.

De spieropbouwende werking van eieren heeft nog een ander voordeel. Meer spieren betekent namelijk een hogere (vet)verbranding. Dat helpt mannen die van hun bierbuikje af willen. Geniet op een borrel dus gerust van een gezonde eiersalade, want deze stimuleert je vetverbranding alleen maar. Maak de eiersalade en de benodigde mayonaise bij voorkeur zelf, want zo voorkom je dat deze vetopslag verhogende en belastende ingrediënten bevat.

Eieren helpen trouwens ook bij een hoog cholesterol. Ze verhogen namelijk het ‘goede’ cholesterol en zorgen ervoor dat ‘slecht cholesterol’ minder schadelijk is. Als je eieren eet in combinatie met kurkumaofwel geelwortel, heeft dat een extra gezondmakend effect op je cholesterolspiegel. Op zijn beurt is dat weer goed voor je hart.

Waarom elke dag een ei gezond is!

Voor vrouwen

Vrouwen hebben meer vetweefsel dan mannen. Als je vetlaagje op de verkeerde plek zit, kunnen eieren helpen dit af te breken. Ze bevatten namelijk een stofje dat de vetverbranding een boost geeft: choline. Bovendien geven eieren je lange tijd een verzadigd gevoel, waardoor je minder eet. Dat is ideaal als je wilt afvallen.

Voel je je moe en slap, dan kunnen eieren ook behulpzaam zijn. Ze zijn namelijk rijk aan vitamine B2, B5 en B12. Deze vitamines helpen allemaal om voedsel om te zetten in energie. Zo kun je er weer tegenaan! De B-vitamines zorgen trouwens ook voor een mooie huid, gezond haar en gezonde ogen.

Eieren leveren overigens ook de negen aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Ook die zorgen voor een hoger energiepeil, een sterke weerstand en een gezonde huid. Bovendien versterken deze essentiële stoffen onze spieren, zodat we ons krachtiger voelen en gemakkelijker zware dingen kunnen tillen.

Eieren leveren ons lichaam ijzer, een mineraal dat vooral belangrijk is rondom je zwangerschap en als je vegetarisch eet. Ook helpen eieren om je botten gezond en sterk te houden. Ze bevatten namelijk vitamine D, dat de opname van calcium ondersteunt. Dit mineraal is van belang voor de opbouw van onze botten, wat vooral belangrijk is na de menopauze. Dan loop je immers meer risico om broze botten te krijgen.

Doordat eieren selenium bevatten, helpen ze mee om onze schildklierhormonen te reguleren. Aangezien vrouwen vaker last hebben van hun schildklier, doen ze er goed aan om iedere dag een eitje te eten. Start de dag eens met een groenteomelet of maak banaan-ei pannenkoekjesin het weekend. Dan breng je op een natuurlijke manier je schildklier in balans.

Voor kinderen

Het eiwit in eieren helpt kinderen bij de opbouw van hun groeiende lijfje. Eiwit ligt immers aan de basis van de vorming van spieren en andere weefsels. Bovendien zitten eieren boordevol selenium, een mineraal dat onze weerstand ondersteunt. Geef je je kinderen vaker een ei, dan betekent dat dus minder snotneusjes en koortsige hoofdjes.

Ook de choline in eieren is onmisbaar voor kinderen. Dit stofje helpt hen bij de ontwikkeling van gezonde hersenen en zenuwen.

Voor als je ouder wordt

Eieren bevatten krachtige antioxidanten die onze ogen beschermen als we ouder worden. De antioxidanten vertragen de veroudering van ons netvlies, waardoor we langer scherp blijven zien. Ook als de jaartjes gaan tellen, zijn eieren dus een goed idee.

Waarom eet jij (iedere dag) een ei? Deel het hieronder in de reacties!

  Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.

Gerelateerde berichten

3 reacties

  • Tineke
    15 januari 2019

    Elke dag redden we niet, maar we eten wel meerdere keren per week ei. Ik vind het ook altijd erg lekker.

  • rachel
    15 januari 2019

    blijf zitten ok….ik eet tussen de 8 en 11 eieren per dag!! A omdat ik het nodig heb en B het hoort in mijn voedingspatroon. ik kook ze of bak ze of verwerk ze door mijn eten heen 😀

  • Tamara
    18 januari 2019

    Ja wij zijn er ook gek op! Gebakken ei en dan meteen combineren met groente zoals champignon, paprika en spinazie. Meteen die extra groenten op een dag ook binnen. Maar een gekookt eitje op een cracker met filet of lekker zelf eiersalade maken met verse bieslook. Het mag dus elke dag! haha

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.