Kwaaltjes in de zwangerschap die veel voorkomen

Kwaaltjes in de zwangerschap die veel voorkomen

Stiekem mis ik het soms best wel om te schrijven over mijn zwangerschappen, of überhaupt het onderwerp zwanger zijn, bevallen en ik volg dan ook nog best wat blogs die daar over schrijven, soms denk ik, ik had verloskundige moeten worden. Ik vind het zo interessant! Gelukkig kan ik toch content blijven delen hierover, doordat ik inspirerende gastbloggers vind die hierover kunnen vertellen. Zo ook Tisha, zij is verloskundige in opleiding en in deze blog deelt ze alles over veel voorkomende kwaaltjes in de zwangerschap, heel herkenbaar en interessant. Welke van deze herken jij zelf?

Kwaaltjes in de zwangerschap die veel voorkomen
Tijdens de zwangerschap kun je last hebben van verschillende kwaaltjes. Deze zijn vaak onschuldig en normaal in de zwangerschap. Het is goed om kwaaltjes in de zwangerschap te melden bij jouw verloskundige. Hieronder lees je veel voorkomende kwaaltjes in de zwangerschap en tips hiervoor.

Aambeien

In de zwangerschap wordt de druk rondom het bekken verhoogd en door het hormoon progesteron worden de wanden van je spieren en bloedvaten slapper. Hierdoor is de kans op aambeien vergroot. Dit zijn uitstulpingen van bloedvaatjes bij de anus en deze kunnen jeuk of pijn en bloedverlies bij harde ontlasting veroorzaken.

Tips bij aambeien 

  • Probeer harde ontlasting te voorkomen door vezelrijk te eten en voldoende (minimaal 2 liter per dag) water te drinken
  • Probeer niet te hard te persen
  • Regelmatig bewegen
  • Regelmatig naar het toilet gaan
  • Warme kompressen en aambeienzalf (Curanol, verkrijgbaar bij de drogist of apotheek) kunnen verlichting geven

Afscheiding

Tijdens de zwangerschap is het normaal dat de vaginale afscheiding toeneemt. Dit komt door de verhoogde doorbloeding in de vagina en rondom het bekken. Als de afscheiding niet vies ruikt, is dit niet erg. Tips: goede hygiëne, gebruik geen zeep en inlegkruisjes.

Bandenpijn

In de zwangerschap is het normaal dat je last hebt van bandenpijn. De baarmoeder hangt aan vier banden in jouw buik. Als je veel staat kun je last krijgen van rekkings- of bandenpijn door de groeiende baarmoeder. Daarnaast kunnen plotselinge bewegingen en lichamelijk zwaar werk pijnlijk zijn. Je voelt heftige steken aan de zijkant van je buik en richting je liezen. Dit is onschuldig en verdwijnt vanzelf.

Rug- en bekkenklachten

Je kunt tijdens de zwangerschap last krijgen van je rug en/of bekken. Ongeveer twee derde van de zwangeren heeft hier last van en dit neemt vaak toe met het vorderen van de zwangerschap. Dit komt door hormonale veranderingen, een verstoring in het evenwicht van de baarmoeder en het verweken van de spieren.

Tips bij rug- en bekkenklachten in de zwangerschap

  • Goed op je houding letten
    • Bij staan en zitten jouw lichaamsgewicht verdelen over beide benen
    • Het verdelen van de druk op je voeten
    • Knieën niet overstrekken of op slot zetten
    • Je bekken iets kantelen naar achteren
    • Schouders ontspannen laten hangen
  • Vooroverbuigen en lopen op hoge hakken vermijden
  • Een kussen tussen je benen leggen tijdens het slapen
  • Vanuit een liggende positie opstaan: eerst op je zij liggen, dan overeind komen en uit bed stappen
  • Warmte: een warme douche, bad of kruik kan helpen
  • Eventueel kun je langsgaan bij een bekkenfysiotherapeut die hierin gespecialiseerd is.

Bloedneus en bloedend tandvlees als je zwanger bent 

In de zwangerschap komen tandvleesontstekingen vaker voor. Dit komt door hormoonveranderingen in de zwangerschap. Ook wordt het tandvlees extra doorbloed en zachter, waardoor het gemakkelijk stuk kan gaan. Het is belangrijk om je mond gezond te houden tijdens de zwangerschap.

Deze verhoogde doorbloeding zit ook in je slijmvliezen, waaronder je neus. Hierdoor kan je neus dus sneller bloeden. Er zijn aanwijzingen dat de ontsteking van het tandvlees kan leiden tot vroeggeboorte. Neem daarom bij aanhoudende tandvleesbloedingen contact op met je tandarts.

Tips

  • 2x per dag je tanden poetsen met een zachte borstel
  • Elke dag flossen

Duizeligheid

Duizeligheid en soms flauwvallen kunnen verband houden met normale veranderingen tijdens de zwangerschap, waaronder een lage bloeddruk of een lage suikerspiegel.

Tips om flauwvallen te voorkomen

  • Plat liggen kan leiden tot daling van de bloeddruk, dus ga dan op je zij liggen of zitten als je voelt dat je gaat flauwvallen
  • Probeer drukke en warme ruimtes te vermijden
  • Zout eten of drinken, zoals bouillon of een zout dropje
  • Een koud washandje in je nek

Kwaaltjes in de zwangerschap die veel voorkomen

Harde buiken

Harde buiken in de zwangerschap is normaal. De spieren van de baarmoeder trekken af en toe samen. Hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap zorgen ervoor dat dit in de zwangerschap zoveel mogelijk onderdrukt wordt en in het eind van de zwangerschap juist toeneemt. Dit is normaal en kan geen kwaad, omdat dit juist bevorderlijk voor de hersenontwikkeling van je baby.

Tips

  • Neem voldoende rust
  • Vermijd zwaar tillen en zwaar lichamelijk werk
  • Harde buiken kunnen een teken zijn een blaasontsteking.
  • Neem hiervoor contact op met je verloskundige of huisarts

Neem contact op met je verloskundige als je voor de 37 weken last hebt van harde buiken, deze pijnlijk zijn en een patroon vertonen in het komen en gaan van de harde buiken.

Jeuk als je zwanger bent

Tijdens je zwangerschap verandert jouw huid en kan je lever door hormoonveranderingen minder goed functioneren. Vaak begint de jeuk op je buik en kan het zich uitbreiden over je hele lichaam. Dit is onschuldig. Bij overmatige jeuk, jeuk in de handpalmen, onder de voetzolen of huiduitslag is het belangrijk om contact op te nemen met jouw verloskundige.

Tips

  • Katoenen kleren dragen
  • Probeer niet te krabben
  • Leg ijskompressen op je huid of neem een koude douche
  • Drink voldoende water (minimaal 2 liter per dag) om afvalstoffen beter af te kunnen voeren

Striae in de zwangerschap

Door de snelle groei van je buik, borsten en huid kunnen paarsrode strepen ontstaan: striae. Striae is onschuldig, maar kan vervelend zijn. Het ontstaan van striae deels erfelijk bepaald. Ongeveer 90% van de zwangeren heeft last van striae in de zwangerschap. Helaas kun je striae niet voorkomen. Een crème voor je buik kan fijn zijn als je last hebt van een droge huid, maar gaat niet de striae tegen. Na verloop van tijd vervaagt het en wordt het lichter van kleur, maar het zal nooit helemaal verdwijnen.

Vocht vasthouden

In de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast. Vooral in de laatste maanden van de zwangerschap kun je meer vocht vasthouden. Dit wordt veroorzaakt door hormonale veranderingen, veranderingen in het bloed en door de groei van de baarmoeder. Dit kun je merken aan gezwollen handen, voeten en het gezicht. Dit is normaal, zolang je bloeddruk normaal blijft.

Tips

  • Blijf voldoende drinken (minimaal 2 liter per dag)
  • Regelmatig bewegen
  • Leg je benen wat hoger als je ligt of zit

Maagzuur

Ongeveer 80% van de zwangeren heeft in het derde trimester last van brandend maagzuur. Dit ontstaat door hormonale en mechanische factoren: door de groei van de baarmoeder verandert de positie van de maag.

Tips tegen maagzuur in de zwangerschap

  • Vermijd te vet eten, pittig gekruid eten, uien en sterke koffie
  • Probeer kleine porties te eten en de eetmomenten te verdelen over de dag: 6 kleine maaltijden per dag in plaats van 3 grote maaltijden
  • Het eten van vanillevla kan helpen
  • Meer verticaal, in plaats van plat liggen en vooroverbuigen vermijden

Misselijkheid als je zwanger bent

Je kunt vooral in de eerste drie tot vier maanden last hebben van (ochtend)misselijkheid. Ongeveer 70-85% van de zwangeren heeft er last van. Na ongeveer 16-20 weken zijn de klachten bij de meeste zwangeren verdwenen. De klachten worden waarschijnlijk veroorzaakt door hormonale veranderingen.

Tips tegen zwangerschapsmisselijkheid

  • Eet voordat je opstaat een licht ontbijt zoals biscuits of crackers en sta daarna rustig op
  • Rust
  • Frequente, kleine en lichte maaltijden eten
  • Het vermijden van voedingsmiddelen en geuren die prikkelend werken zoals vet of sterk gekruid eten
  • Drink geen koffie of koolzuurhoudende dranken
  • Het drinken van gemberthee helpt hier soms voor

Obstipatie

Door hormonale veranderingen en het groter worden van de baarmoeder tijdens de zwangerschap werken je darmen wat trager. Daardoor is je ontlasting vaak harder en komt deze minder vaak. Dit kan pijnlijk zijn en aambeien veroorzaken. Ook kan je hierdoor soms wat bloedverlies hebben. Het beste advies is te zorgen voor het eten van voldoende vezels (fruit, groenten, volkorenproducten, havermout), voldoende te drinken en regelmatig te bewegen. Let ook op je poephouding: leun met je rug naar achteren.

Urineverlies

Tijdens de zwangerschap moet je vaker plassen. Dit komt omdat de baarmoeder steeds groter wordt en op je blaas drukt. Daarnaast is in de zwangerschap de blaaswand wat slapper waardoor je last kunt krijgen van ongecontroleerd urineverlies. Het is belangrijk om goed uit te plassen, optijd naar het toilet te gaan en voldoende te blijven drinken (minimaal 2 liter per dag). Ook is het aan te raden om tijdens je zwangerschap je bekkenbodemspieren te trainen.

Spataderen

In de zwangerschap ontstaan bij meer dan 20% van de vrouwen spataderen aan de benen en soms in de schaamlippen. Dit wordt veroorzaakt door meer druk in de benen en hormonale veranderingen. Na de bevalling verdwijnen ze vaak.

Tips

  • Probeer lang zitten en staan te voorkomen
  • Beweeg regelmatig
  • Leg je benen wat hoger als je zit
  • Het gebruiken van steunkousen kan helpen de klachten van spataderen te verminderen

Spierkrampen

Kuitkrampen komen (vaak ’s nachts) in de zwangerschap voor. De oorzaak van spierkrampen is niet duidelijk. Bij kuitkrampen kun je bij een gestrekt been je voet naar je toe trekken. Hierdoor strek je de kuitspier. De toediening van calcium is niet zinvol gebleken, maar het gebruik van magnesium (verkrijgbaar bij de drogist) wel.

Vermoeidheid als je zwanger bent

De meeste zwangeren hebben last van vermoeidheid en een veranderd slaappatroon. Door hormonale veranderingen is vooral in het eerste trimester de behoefte aan slaap groot, terwijl zwangeren zich in het tweede trimester meer energiek voelen. In het derde trimester neemt de vermoeidheid vaak toe door bijvoorbeeld het beweeglijke kindje.

Het is goed wat extra rust te nemen en toe te geven aan die vermoeidheid. Daarnaast kan een gezonde leefstijl, ontspanning van een warme douche of bad, voor het slapengaan geen tv, koffie of cola te drinken, helpen tegen de vermoeidheid.

Voor alle klachten geldt: Twijfel je, maak je je zorgen of wil je persoonlijk advies? Neem contact op met je verloskundige!

Binnenkort deel ik weer een leuke gastblog met een onderwerp over de zwangerschap. Heb je vragen of verzoekjes, stel ze gerust bij de comments! 🙂

Liefs, Tisha

Verloskundige i.o.

Be Bold and Beautiful

www.beboldandbeautiful.nl

Bronnen

  • KNOV
  • Be Bold and Beautiful
  • Prins, M. van Roosmalen, J. Scherjon, S. & Smit, Y. (2009), Praktische verloskunde (13de druk)
  Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.

Gerelateerde berichten

2 reacties

  • Femke
    23 april 2019

    Ik heb best een pittige zwangerschap gehad, maar toch gelukkig van best wat van deze kwalen geen last gehad. Of wellicht werden ze onderdrukt door mijn continue extreme misselijkheid ;-). Ik liep daarvoor in de plaats met bloeddoorlopen ogen van de bloeduitstortingen rond (van het overgeven). Wat er ook niet echt best en charmant uit zag haha. Fijn dat hier heel wat kwaaltjes worden genoemd waar ik voorafgaand aan mijn zwangerschap niemand over hoorde, maar tijdens mijn zwangerschap vanzelf achter kwam. Handig voor alle toekomstige moeders dus die voor de eerste keer zwanger zijn om te weten of meer mensen last van bepaalde kwaaltjes hebben.
    Femke onlangs geplaatst…Moederschap door een nuchtere brilMy Profile

  • rachel
    23 april 2019

    ik heb gelukkig geen kwaaltjes gehad alleen het vreet alles wat los zit kwaaltje had ik hahah ik was niet misselijk heb geen striemen niks gehad dus mag in mijn handjes klappen 😉

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.