Sporten tijdens de zwangerschap: Wat kun je doen?

Sporten tijdens de zwangerschap

Sporten tijdens de zwangerschap, wat kun je wel, en wat kun je beter niet doen? Ik heb tijdens mijn drie zwangerschappen vooral in de beginperiode veel gesport. Maar op een gegeven moment had ik er de energie niet echt meer voor. Best jammer want het is juist heel goed. Ik als sportliefhebber vind het dan ook heel tof dat verloskundige Tisha deze gastblog voor jullie heeft geschreven zodat je alle ins en outs weet over sporten tijdens de zwangerschap, wie weet lukt het jou dan wel 😉

Voordelen van sporten tijdens de zwangerschap

Sporten tijdens de zwangerschap heeft dezelfde voordelen als buiten de zwangerschap. Ook voor sporten in de zwangerschap geldt: geleidelijk opbouwen. Maar waar moet je op letten als je sport in je zwangerschap? Dat lees je in deze blog.

Voordelen

Ook in de zwangerschap is het belangrijk om minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Sporten in de zwangerschap verbetert de regulatie van de bloedsuikers en bij obese vrouwen wordt de kans op het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes (zwangerschapssuiker) verlaagd.

Sporten tijdens de zwangerschap

Wat mag ik aan sport doen als ik zwanger ben?

Het belangrijkste is dat jij luistert naar jouw lichaam. Uit onderzoek is gebleken dat zwangeren goed in staat zijn duurspanning te leveren. Als jouw hartslag toeneemt, neemt de hartslag van jouw baby ook toe. Maar dit kan geen kwaad voor jou of de baby. Bij duurinspanning is trainen met een maximale hartslag van ongeveer 140 slagen per minuut gedurende 40 minuten veilig. Sporten waarbij de gewrichten niet (te) zwaar belast worden, kunnen de hele zwangerschap worden gedaan.

Waar moet ik op letten in de zwangerschap als ik sport?

Je kunt normaal sporten en bewegen in de zwangerschap, maar topsport kan beter vermeden worden. Lichamelijke inspanning waarbij een grote kans bestaat op vallen, mensen gemakkelijk tegen je aan kunnen botsen of waarbij het risico bestaat iets tegen je buik aan te krijgen, kunnen beter vermeden worden. Diepzeeduiken wordt ontraden, omdat de druk van invloed kan zijn op de baby.

Tip!

Zwemmen tijdens de zwangerschap kan fijn zijn. De kans op blessures is klein, het lichaam is in het water soepel en beweegt gemakkelijk. Daarnaast worden je rugspieren versterkt en kun je goed je warmte kwijt in het water.

Welke sport vind jij fijn om tijdens je zwangerschap te doen?

Liefs, Tisha

Verloskundige i.o.
Be Bold and Beautiful

www.beboldandbeautiful.nl

Bronnen

  • KNOV
  • Be Bold and Beautiful
  • Prins, M. van Roosmalen, J. Scherjon, S. & Smit, Y. (2009), Praktische verloskunde (13de druk)
  Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.

Gerelateerde berichten

2 reacties

  • rachel
    28 mei 2019

    ik heb tot mijn 6.5 maand gesport, fitness en daar had ik profeit van tijdens de bevalling en erna 😀

  • Emma
    28 mei 2019

    Ik sport nog steeds, bodypump. Wel een iets aangepast programma, geen rechte buikspieren meer natuurlijk:) Het gaat nog steeds goed, ben nu 4 maanden en hoop dat ik het nog even vol kan houden.

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.