Ik deed de 30 day Yoga Challenge en dit zijn mijn ervaringen

Ik deed de 30 day Yoga Challenge en dit zijn mijn ervaringen

Ik deed de 30 day Yoga challenge en deel vandaag mijn ervaringen. Ik volgde via Youtube de gratis Yoga challenge : De 30 Days of Yoga with Adrienne en heb dus 30 dagen aan een rij elke ochtend een online yoga les gevolgd vanuit huis. Ik deel vandaag mijn ervaringen en wat ik nu doe nu deze 30 dagen yoga erop zitten. Mijn ervaringen zijn verrassend! Lees je mee?

Ik deed de 30 day Yoga Challenge en dit zijn mijn ervaringen

Waarom doe je mee aan een 30 day yoga challenge Kel?
Ik vind yoga eigenlijk al heel lang een heerlijke ‘sport’. Ik volgde al vaker zo nu en dan een yoga les in de sportschool, of een variant erop zoals Bodybalance, Pilates. Tijdens mijn zwangerschappen volgde ik een cursus Zwangerschapsyoga en daarna heb ik het nog een tijdje op wekelijkse basis gedaan, vooral toen ik het bewegen weer opbouwde na mijn zwangerschappen. Maar elke keer stopte ik er toch weer mee en bleef het een sporadisch iets. Ik deed yoga er zo nu en dan bij. Ik vond het vooral niet intensief genoeg of mijn sport vervangen. Eigenlijk had ik er vooral het geduld niet voor. De innerlijke rust in mezelf vinden, het geduld opbrengen voor de oefeningen, voor het rustige aspect was ik niet gemotiveerd. Het liefst sportte ik zo’n 4 keer per week en in de eerste weken van de Corona periode sportte ik zelfs elke dag. Een fijne afleiding, me-time en gezond voor mijn lichaam. Wat ik vergat is ook die rust nemen. Dat ik juist wat meer mag gaan ontspannen, in plaats van me altijd maar volop met een hoge hartslag in te spannen. Tijdens mijn ochtendroutine hield ik me bezig met het schrijven in mijn journal, rustig in m’n eentje ontbijten en vervolgens een actieve workout. Je hartslag gaat dan flink omhoog en je maakt veel adrenaline aan, iets wat je niet in die ontspannende staat brengt. Voor mij zou yoga (en meditatie) dus de perfecte uitdaging zijn om meer innerlijke rust te gaan vinden.

En toen ging ik ervoor
Ik wist dat yoga (en meditatie) goed voor mij zou zijn. Ik ben enorm druk in mijn hoofd, heb altijd heel veel plannen, ben bezig met allerlei projecten tegelijkertijd, vind mijn werk veel te leuk en geniet daarnaast enorm van het moederschap, maar even ‘afschakelen’ is er nauwelijks bij. Even geheel ontspannen, dat momentje voor jezelf zonder dat hier internet, je telefoon, of wat dan ook bij komt kijken (afgezien van dat ik de yoga les via YouTube volg op groot scherm van mijn iPad). Ik kwam in aanraking met een vriendin die een paar jaar geleden al een vriendin van me was  en waar ik toen regelmatig samen mee sportte, maar we verloren elkaar even uit het oog. Zij heeft na een zware tijd zichzelf weer teruggevonden met yoga en meditatie en dit ingezet als tool om volledig tot jezelf te komen en innerlijke rust te vinden. Ze vertelde me hierover maar deelde enkel haar eigen ervaringen, ik besloot zelf dat dit het moment was er ook aan te beginnen en dit onderdeel te maken van mijn ochtendroutine en het drukke sporten te skippen.

Ik deed de 30 day Yoga Challenge en dit zijn mijn ervaringen

Op Youtube vond ik de gratis 30 days of Yoga challenge van Adrienne en besloot dit te gaan doen. Eerst nog in de garage waar ik voorheen ook sportte maar ik besloot al vrij snel in mijn kantoor een fijne hoek te maken voor mijn yoga lessen en meditaties. Over meditatie, mijn ervaringen en hoe ik dat doe, ga ik in een volgende blog op in. Bij de 30 days of yoga challenge krijg je elke dag een nieuwe les die je online kunt volgen.  Een les duurt gemiddeld tussen de 12 en 30 minuten. Adrienne legt het heel goed uit en zo leer je jezelf heel eenvoudig yoga aan. De eerste lesjes waren wat onwennig maar al na een paar dagen merkte ik de gunstige effecten. Bij yoga leer je heel goed luisteren naar je lichaam en door middel van de ademhalingstechnieken waar yoga je heel erg in begeleid maak je contact met je lichaam en kom je in het NU terecht. Je vergeet even de zorgen van wat geweest is en wat je allemaal nog van plan bent. Ik ervaarde vrij snel het gevoel van innerlijke rust en de tijd vloog steeds voorbij. Bij fitness en sport ben ik toch altijd wel bezig met hoe lang de workout nog duurt, hoe leuk ik het ook vind. Bij yoga vergeet ik compleet de tijd en ben ik echt in het nu met mezelf. Een enorm fijne ervaring die me dichter bij mezelf brengt en me een rustigere en geduldigere moeder en vrouw maakt tijdens de rest van mijn dag.

Ik ben echt een stijve hark want ik heb veel aan krachttraining gedaan wat mijn spieren erg kort gemaakt heeft. Yoga helpt je naar meer lenigheid, flexibiliteit en ondersteunt ook allerlei processen in je lichaam zoals het stimuleren van je bindweefsel, het sterker maken van kleinere spiergroepen, het vermindert stress, zorgt voor betere slaap en verbetert je stofwisseling en weerstand. En zo zijn er nog veel meer voordelen te noemen maar wat ik zelf vooral ervaren heb is dat ik veel relaxter mijn dag vervolgens beleef. Ik kan me veel beter focussen op het nu, genieten in het moment en ben veel minder snel gestressed. Ik besloot zelfs mijn horloge niet meer om te doen, gewoon om niet meer zo gehaast met de tijd bezig te zijn en het controleren ervan.

Ook merkte ik dat bepaalde oefeningen en houdingen me steeds beter af gingen. Ik werd beetje bij beetje iets leniger en ik kon bepaalde oefeningen en houdingen langer volhouden. Ik heb een hele goede conditie, maar yoga is echt wat anders en voor mij een nieuwe uitdaging. Ik ging steeds weer uitkijken naar de volgende ochtend waarin ik de nieuwe les ging volgen en merkte verbetering in mijn lenigheid, concentratie, het in het moment kunnen zijn en na mijn yoga les doe ik een meditatie om vervolgens heel relaxed mijn dag te starten. Ik vind het een enorm fijne aanvulling op mijn morning routine en sport daarom nog maar af en toe naast de yoga lessen die ik volg via Youtube.

Ik zal de eerste yoga les van deze 30 dagen challenge hieronder invoegen en door op de link hierboven te klikken kun je de overige video’s volgen.

En wat na de 30 dagen?
Ik ben een paar dagen klaar met de 30 days of Yoga, en ben begonnen met haar andere 30 dagen challenge. de ‘Home’ yoga challenge die ook weer 30 dagen is maar meer meditatie tussendoor toepast en meer oefeningen richting een hoger bewustzijn. En na die 30 dagen ga ik denk ik verder met haar kalander die je gratis via de website kan downloaden om er zo een vast ritueel van te maken. Ze heeft zoveel video’s die je gratis kunt volgen dat ik nog wel een hele tijd zoet bent tijdens mijn ochtendroutine.

Ik ben enorm benieuwd of jij bekend bent met yoga en of jij de 30 Days of yoga challenge al gedaan hebt of deze misschien ook wil gaan volgen. Deel je ervaringen bij de reacties hieronder.

Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.


Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Gerelateerde berichten

0 reacties

    Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Ik heb iets leuks voor je!

     

    Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox
    dit veld niet invullen s.v.p.