50 Shades of grey de film review

50reviewAfgelopen woensdag was het eindelijk zover, ik ging naar de bioscoop met een vriendinnetje voor de ladiesnight van bestseller verhaal ’50 Shades of grey’ oftewel Vijftig tinten grijs. Ik heb deel 1 van de boekenserie gelezen en boek 2 bijna helemaal. Tot ik tot het punt stond om te bevallen en daarna bijna geen concentratie meer kon vinden om een boek te lezen. Ik heb daarom deel 3 ook niet meer aangeraakt. Toch vond ik het een heel boeiend verhaal. Het is zeker geen literair hoogstandje maar dat zoek ik niet in een boek, ik zoek ontspanning en dat haalde ik wel uit het lezen van deze boeken. Ik keek er naar uit om de film te bekijken, om te zien of ‘mijn’ Mr. Grey zou zijn zoals ik hem voorgesteld had toen ik de boeken las, evenals Anastasia Steele. Het leek me leuk om jullie een review te geven van mijn ervaringen met deze film, zonder daarbij spoilers te verklappen.

Bron

Ik las vroeger ontzettend veel boeken, heel veel bekende literaire thrillers heb ik gelezen. Ik ben dol op het lezen van boeken en wanneer er een film uitkomt van een door mij gelezen boek, dan ben ik nieuwsgierig. Vaak valt de verfilming dan tegen, je hebt immers in je hoofd een heel ander beeld bij de spelers of het verhaal. Met die insteek ging ik ook naar de bioscoop toe afgelopen woensdag. Ik ging samen met een vriendin en vooraf hadden we al veel voorpret. We keken er heel erg naar uit om deze film te bekijken. Toen ik Mr. Grey voor het eerst in de film zag was hij niet gelijk de Mr. Grey zoals ik hem had voorgesteld. Toen ik zag hoe hij zich autoritair en vol status opstelde werd hij ook voor mij steeds meer een ‘Christian Grey’.

Van Nederlandse films zijn we gewend dat er veel naaktscénes te zien zijn en dat er veel seks in beeld is. Van een ’50 Shades of grey’ had ik daarom hetzelfde verwacht. Echter viel dit reuze mee, wat ik eigenlijk wel positief vond omdat daardoor de werkelijke verhaallijn beter aan het licht kwam. Het verhaal lijkt vooral om seks te draaien maar eigenlijk gaat het om het psychologische spel tussen Christian en Anastasia. De kwetsbare Christian die een groot masker draagt, geen liefde kan geven noch ontvangen, maar een groot verlangen heeft naar affectie en daarmee worstelt, tegenover een onzekere Anastasia die voor het eerst ervaart wat liefde (en seks) is. Ik vond dat ze dit heel mooi overbrachten op film. Dit maakte voor mij het verhaal nog interessanter, buiten de spanning die er speelt tussen de hoofdrolspelers. Ook vond ik dat de seksscènes heel netjes in beeld gebracht werden. Niets to much, een stuk minder ongemakkelijk als dit soms in Nederlandse films wordt laten zien.

Bron

Veel stukken uit het boek zijn overgeslagen, ook wel logisch want in 2 uur tijd kun je niet een heel boek bespreken. Toch miste ik soms wat scénes die wat meer verdieping konden geven. Zo werd er bijna geen aandacht besteed aan Jose, de beste vriend van Anastasia die in het boek ontzettend veel in beeld kwam. Jaloezie vanuit Christian leefde toen erg op. Dit lijken ze op film te hebben overgeslagen. Zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden noemen van scènes die zijn overgeslagen.

Al met al vond ik het een hele mooie film. Was ik vanaf de eerste minuut geboeid en verliet ik de bioscoopzaal met open mond, vol verbazing van het vreemde abrupte einde. De spanning was de gehele film zeker te voelen in de zaal. Een heleboel vrouwen hebben gezwijmeld bij die mooie Christian Grey, ik geef ze geen ongelijk ;).

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn review vonden, de eerste review ooit die ik schreef over een film. Ook ben ik benieuwd of je zelf al bij deze film geweest bent. Wat vond jij van de film ten opzichte van het boek? Wat vond jij mooi en wat vond je minder mooi? Of ben je nog niet geweest maar heb je wel plannen om te gaan, laat het me weten bij de comments, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ook wens ik jullie allemaal een hele fijne Valentijdsdag toe!

Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.

Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox

dit veld niet invullen s.v.p.

42 gedachten over “50 Shades of grey de film review”

1. Ik heb het boek niet gelezen en de film ook niet gezien. Er werd destijds zo’n ophef over gemaakt, dat staat me dan meteen een beetje tegen. Zoals je het beschrijft klinkt het toch wel interessant. De film trekt me nog steeds niet, maar wellicht dat ik toch een keer de boeken ga lezen.
    Marion onlangs geplaatst…PestpokkepleureszooiMy Profile

2. Jij ook een fijne Valentijnsdag! Ik heb de boeken niet gelezen, en wilde de film eigenlijk ook overslaan. Toch na vele reviews te hebben gelezen wil ik hem misschien wel gaan zien.
    Manon onlangs geplaatst…Eetdagboek #3My Profile

3. Ik heb de boeken niet gelezen, maar was na het zien an de trailer wel ontzettend nieuwsgierig. Amerikanen zijn natuurlijk onwijs preuts dus verbaasde me juist hoeveel tepel en schaamhaar er te zien was haha! Einde was enorm stom, maar nu moet je natuurlijk wel naar deel 2 volgend jaar haha! Review is goed gedaan hoor
    Daisy onlangs geplaatst…Last-minute Valentijnskaarten DIYMy Profile

4. Ik had gister een review van de film op m’n blog en kom tot dezelfde conclusie als jou haha. Ze hebben inderdaad veel belangrijke scenes over geslagen jammer genoeg. Maar dat maakt de film echt niet minder leuk
    angelique onlangs geplaatst…Persoonlijk | ValentijnsdagMy Profile

5. Ik ben afgelopen woensdag ook naar de film geweest en ben ook blij dat er niet meer sex was. Dat hoeft van mijn niet perse in films ik ga heen voor een verhaal en dat was er genoeg. Wel miste ik inderdaad ook stukken die in het boek de boel een stuk spannender maakten. Wel werd ik wat zenuwachtig van Mvr. Steele ze had de hele tijd zo’n ‘zielig’ stemmetje haha!
    Joyce onlangs geplaatst…Babyshower CadeausMy Profile

6. Jeeeejj eindelijk iemand die ook het verhaal heeft gelezen naast alle vrijpartijen! Ik verbaasde mij daar zo over. Iedereen zag alleen maar de seks maar de worsteling die zowel Anastasia en Christian doormaakte, leek alleen mij op te vallen dacht ik. Ik ben blij dat jij het ook las haha dat moest ik even delen. Ik heb de film nog niet gezien maar ben wel benieuwd!
    Anouk onlangs geplaatst…Plog #1 uitslapen, harsbehandeling en bloggen.My Profile

7. Dankjewel Anouk, tof dat je dat opmerkt in mijn review. En fijn om te lezen dat je precies hetzelfde dacht. Dat hele seks gedeelte is enkel een masker, enkel Christians manier om om te gaan met liefde en daar controle op te houden. Het verhaal gaat zoveel dieper en ik hoop dat dit in de volgende films nog duidelijker aan het licht komt 🙂

8. Dankjewel Nesrin! Ja dat vond ik ook zo jammer, Jose was heel belangrijk in het boek, zeker om Anastasia wat meer helder te laten nadenken en hij was heel betrokken met haar.

9. Leuke review!
    Ik heb t boek niet gelezen en de film ook niet bekeken, maar je schrijft leuk. Mag je vaker doen!

10. Wat een fijne review. Ik twijfelde heel lang of ik de film wel in de bioscoop wilde zien, maar ik denk dat die twijfel nu wel over is. Inderdaad jammer als er details als die van Jose missen, maar zoals je zegt kan er vaak niet alles van een boek in een film worden verwerkt.
    Céline onlangs geplaatst…Thoughts Lately #12: Fijne Valentijn!My Profile

11. Leuke review! Het boek heb ik niet gelezen, maar de film heb ik wel gezien. Vond de film beter dan verwacht, want het verhaal kwam inderdaad goed naar voren en riep verschillende gevoelens bij me op.
    Chantal onlangs geplaatst…50 Shades of GreyMy Profile

12. Ik kwam destijds niet verder dan de helft van boek 2, daarna had ik het wel gehad met de hoeveelheid seks ;P Let bij het schrijven van een recensie op het afwisselen van woorden. Zo gebruik je in deze zin: “Ik las vroeger ontzettend veel boeken, heel veel bekende literaire thrillers heb ik gelezen. Ik ben dol op het lezen van boeken en wanneer er een film uitkomt van een door mij gelezen boek, dan ben ik nieuwsgierig.” vier keer een vorm van ‘lezen’, probeer daar wat variatie in aan te brengen. Dat geldt trouwens niet alleen voor recensies, maar voor alle soorten teksten.
    Sylvia onlangs geplaatst…Hoeveel gooi jij eigenlijk weg?My Profile

13. Thanks voor je fijne tips Sylvia! Daar kan ik zeker wat mee! Nu ik het je ook hoor zeggen valt het me pas op hoevaak ik die woorden herhaalde, thanks! 🙂

14. Heel leuk dat je hierover een review schrijft! Ik vond je review ook heel goed en gewoon geschreven! Ik twijfelde nog of ik de film wilde zien, ik heb de drie boeken gelezen en dacht dat ik wat teleurgesteld zou worden, maar als ik jouw review lees helemaal niet. Ik vond het psychologische verhaal achter het boek net het interessantste en leukste om te lezen, dus dat is wel fijn als dat ook in de film voorkomt! Denk dat ik hem nu wel ga kijken!
    Kim | Kimsbloglife onlangs geplaatst…22 redenen waarom ik van mijn vriend houMy Profile

15. Helemaal eens met je review! Denk dat José in het tweede deel meer aan bod komt (verwacht ik).
    Heb zelf de film gister gezien en voor de tweede keer begonnen in het tweede deel. Kan niet wachten totdat die verfilming uitkomt 😉

16. Ben benieuwd. Het is niet “mijn type Christian Grey, maar dat ze de film om meer hebben laten draaien dan de seks (net zoals het boek inderdaad ) vind ik een grote plus!
    Sonja onlangs geplaatst…Happy Valentinesday!My Profile

17. Een mooie review, en naar volgens jij vertelt, hebben ze echt het verhaal gebruikt om een film te maken. Mooi zo! Want velen noemen het een seksfilm, omdat er veel scenes voorkomen in de boeken, maar dat is écht niet zo.
    Nicky onlangs geplaatst…Foto van de week: knuffelpretMy Profile

18. Goede review! Ik kijk normaal niet graag naar boekverfilmingen, want het valt altijd tegen. Onder andere omdat er scènes worden overgeslagen inderdaad, ook al kan dat niet anders, en omdat de personages vaak zo anders zijn als ik me had voorgesteld. Maar omdat ik dit boek maar niet door kon komen en op de helft bleef steken, ben ik wel benieuwd naar deze film. Weet ik toch nog hoe het afloopt! 😉 En jouw review heeft me extra nieuwsgierig gemaakt!

19. Ik volg je mening over de film. Ik vond dat het in de boeken nadrukkelijker om de seks ging en dat in de film de relatie tussen Christian en Ana meer in beeld werd gebracht. Daardoor was ik aangenaam verrast en ik denk zelfs dat ik de film leuker vond dan het boek!