Leren mediteren: Mijn ervaringen en tips

Leren mediteren: Mijn ervaringen en tips

Als ik mezelf twee jaar geleden zou hebben gezegd dat ik blogs zou gaan schrijven over yoga, meditatie, bewustwording en innerlijke rust dan had ik mezelf denk ik bijna uitgelachen. Ik voelde daar niets voor, had ook echt het geduld niet om hier iets mee te doen en vond het wellicht zweverig of vreemd. Vind jij dit nog steeds zo? Dan is dat helemaal oké, dan is deze blog wellicht niets voor jou en dan heb ik volgende week een andere blog voor je. Denk je, innerlijke rust vinden, in het nu kunnen leven en echt bewust genieten en ontspannen is wat ik nodig heb? Het leren opruimen van de rommel van de gedachten in je hoofd, klinkt goed? Lees dan vooral verder want dat is wat ik in mezelf gevonden heb en nog steeds aan het leren ben. Mediteren gaat over jezelf leren kennen, je kunnen overgeven aan rust en ontspanning en voelen wat je nodig hebt. Luisteren naar jou en je lichaam. Benieuwd naar mijn ervaringen en tips met mediteren? Lees dan verder.

Wat is meditatie eigenlijk?
Mediteren is eigenlijk gewoon in het hier en nu zijn. Volg je ademhaling, observeer je je gedachten zonder ze te veroordelen: en probeer zo tot jezelf te komen. Te voelen wat jij nodig hebt en je kunt intenties benoemen voor jouw dag. Er zijn enorm veel manieren om te mediteren en ook allerlei redenen om ermee te beginnen: Het helpt je ontspannen, om bij jezelf te komen en om te gaan met emoties en spanning. Mediteren is het opruimen van de rommel aan gedachten in je hoofd en dit kan enorm rustgevend en bevrijdend werken. 

Leren mediteren uitgelegd in 3 stappen:

Iedereen kan mediteren, je hebt er niets voor nodig en het kan altijd en overal: ook op een stoel, in een trein, of zelfs staand of lopend. Met je ogen open of dicht. Mediteren doe je met je mind. Het is het leren opruimen van je gedachten, en leren zijn in het NU. Nu is het enige moment wat we echt kunnen ervaren. Het verleden hebben we geen invloed meer op en de toekomst is nog onzeker. Nu heb je wel en als je daar bewust leert zijn dan help je jezelf meer te genieten van het leven, innerlijke rust te vinden en jezelf volledig te accepteren en te leven vanuit zelfliefde.

  1. Ga lekker ontspannen zitten, rechtop, of ga liggen. Sluit je ogen of houd ze licht open, wat jij fijn vind. Adem een paar keer diep in en langzaam adem je uit. Hoe langer je een ademhaling in en uit vasthoud, hoe dieper je ontspanning komt.  Met je aandacht ben je in het hier en nu. Voel hoe je zit, luister naar je ademhaling en eventuele gedachten.
  2. Richt je aandacht op het ritme van je ademhaling. Als je merkt dat je wordt afgeleid door gedachten laat dit dan los en breng je gedachten weer in het hier en nu. Veroordeel de gedachten niet, ze mogen er zijn.
  3. Mediteer bijvoorbeeld in de ochtend als je wakker wordt en pak af en toe gedurende de dag een momentje om je even te focussen op je ademhaling. Je leert zo tot jezelf komen, te ontspannen en om te gaan met allerlei emoties.

Leren mediteren: Mijn ervaringen en tips

Het enige moment waarop je echt kunt leven, genieten en actie ondernemen om je leven beter te maken is nu

Mijn ervaringen  met het leren van mediteren en tips om meditatie toe te passen in je leven.

Het is denk ik 1,5 jaar geleden dat ik in contact kwam met meditatie. Ik wist al wel dat het iets was waardoor je zou kunnen ontspannen en tot rust zou komen en meer tot jezelf. Maar hoe het werkte wist ik niet. Toen de mediation moments app uitkwam van Michael Pylarzyk heb ik een abonnement hierop gekocht en werd meditatie op de manier waarop ik het een kleine 1,5 jaar gedaan heb een dagelijks ding voor mij. Ik gebruikte de app om lekker te kunnen slapen. Tijdens een middagdutje even de meditatie app aan en een ontspannen etherische olie in mijn diffuser en binnen een paar minuten sliep ik. Of in de avond voor het slapengaan. Eerst vooral de geleide meditaties waarbij Michael met het verhaal wat hij vertelt je bewust maakt van je zijn, je lichaam, je gevoelens waardoor je rustiger wordt en daarna vooral de muziek mediaties waarbij ik ontspannen muziek aanzet om mee in slaap te komen. Heel soms deed ik tussendoor al eens een meditatie, maar dan wel altijd een geleide variant, voor een momentje rust. Maar dit was nooit iets wat in mijn dagelijkse routine hoorde. Deze app raad ik enorm aan als je wilt beginnen met mediteren.

Maar echt mediteren waarbij je rustig gaat zitten en je bewust gaat focussen op je ademhaling, je lichaam, hoe innerlijke zelf dat deed ik nog niet en voelde nog ‘eng’ en lastig. Maar ik wist wel dat dat daarom mijn uitdaging is om te leren om echt te ontspannen, in het nu te leven en te genieten daarvan. Zonder altijd maar bezig te zijn met het verleden en je plannen voor de komende dagen en toekomst en je to do lijst. Ik kwam opnieuw in contact met een vriendin van mij die mij inspireerde om aan de slag te gaan met yoga en meditatie als onderdeel van mijn ochtendroutine. Zoals ik vorige week al deelde ben ik aan de slag gegaan met de 30 day yoga challenge van Adrienne en na een yoga les sloot ik af met een meditatie. Ik begon met de geleide meditaties uit de mediation moments app en van mijn vriendin kreeg ik ook een fijne geleide meditatie op maat. Inmiddels mediteer ik meer in stilte. Soms met een achtergrond muziekje (zeker wanneer er meer geluid in huis is) en soms helemaal in stilte. De laatste variant in stilte is de variant waarmee je het meest tot jezelf komt. Leert luisteren naar wat jij nodig hebt en waardoor je de meeste innerlijke rust leert voelen. Maar dat lukt de meeste mensen niet meteen en daarom zijn geleide meditaties zo fijn, zo leer je die innerlijke rust kennen. Zodra het lukt om in stilte te mediteren zul je ook merken dat je inzichten krijgt en veel leert van je eigen gedachten. Door het maken van intenties en je met je gedachten te richten op dankbaarheid zul je allerlei positieve effecten merken in je leven.

Mijn tips voor meditatie :

  • Meditation moments app (in iOs of Playstore) : Een app met eindeloos veel geleide meditaties, meditatie muziek met en zonder zang, meditatie voor kinderen en veel meer. Echt een enorme aanrader.
  • Myrthes gift op Instagram; Dit is een vriendin van mij die op Instagram regelmatig meditaties deelt, zowel live als terug te kijken en ze maakt ook meditaties op maat speciaal ingesproken voor jou.
  • Heb geen verwachtingen. Het kan soms frustrerend zijn wanneer je merkt dat het moeilijk is om de rust te vinden en alle gedachten die je blijft hebben tijdens de meditatie te laten zijn en op het nu te richten. Bij meditatie is er geen goed of fout en jij bepaalt wat voor jou goed is en mag hierin je eigen proces volgen. Je hoeft niet meteen een kwartier te mediteren of zelfs een uur. Al doe je het maar een minuut. Ben niet hard voor jezelf, omarm dit proces en elke ademhaling die jij bewust in je lichaam voelt is er een die jou meer tot rust brengt.

Ik ben benieuwd, ben jij al bekend met mediteren en wat zijn jouw fijnste technieken, tools, apps of dingen die jij doet? Klets erover mee bij de reacties.

 

Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.


Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Gerelateerde berichten

2 reacties

  • Miriam
    2 juni 2020

    Ik voel ook wel eens in slaap tijdens mediteren. Hoort niet, maar is wel lekker 😉

  • Miriam
    2 juni 2020

    Ach…wat hoor niet

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ik heb iets leuks voor je!

 

Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox
dit veld niet invullen s.v.p.