Zoals jullie wel weten vind ik het belangrijk om gezond te leven en dit houdt voor mij in dat ik gezond wil eten en voldoende wil bewegen. Mijn visie op gezond eten is zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eten en het vermijden van suikers in mijn drinken. Met onbewerkt voedsel bedoel ik eten dat zo min mogelijk in fabrieken is bewerkt en zo min mogelijk ingredienten bevat. Vers fruit, verse groentes, aardappelen, zilvervliesrijst, kipfilet,  havermout, yoghurt enzovoorts. Qua drinken bedoel ik hier water, thee, koffie en vers geperste sappen mee. 75% van mijn voeding bestaat hier uit en de overige 25% houd ik vrij voor extraatjes. Vandaag leg ik jullie uit hoe ik dit hanteer, wie weet kan dit je inspireren of misschien ook niet maar dit is mijn kijk op gezond leven.

Voor iedereen kan het woord ‘gezond eten’ een andere betekenis hebben. Mijn visie is zoals ik hierboven al benoemd had, zo onbewerkt als mogelijk eten met verse producten. Ik kook niet vaak meer uit pakjes, potjes of zakjes en probeer gerechten zelf te maken. Appeltaart kun je maken door een pakje van Koopmans toe te voegen maar het is ook heel eenvoudig zelf te maken als je de juiste ingredienten in huis hebt. Ik merk dat ik steeds creatiever word in het zelf maken van bepaalde maaltijden die ik anders via een pakje gemaakt zou hebben. Het bespaart een hoop suikers, e-nummers, overtollig zout maar ook bespaart het in de portemonnee. En het belangrijkste, het bespaart op je gezondheid.

Ik ontbijt het liefst met yoghurt met fruit en een theelepeltje honing, of ik maak havermout pap. Lunch doe ik meestal met boterhammen met beleg, bijvoorbeeld kaas of een gebakken eitje. Avondeten is een zelfgekookte maaltijd. Mijn tussendoortjes bestaan vooral uit fruit of zelfgemaakte snacks. Dit is hoe ik 75% van de tijd eet. De uitzonderingen zijn er ook, deze maken voor mij dat het heel makkelijk vol te houden is om zo gezond te eten. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld lekkere hapjes op een verjaardag, een etentje buiten de deur, in het weekend ergens gaan lunchen of op zaterdagavond met chips en een lekker drankje op de bank. Uitzonderingen zijn een keer spontaan op het terras zitten en een taartje bestellen of als het warm weer is mezelf trakteren op een ijsje, dat soort momenten. Zolang je zelf goed in de hand hebt wanneer een moment van uitzondering is en wanneer juist niet dan kun je hier een goede balans in vinden. Ik tel geen  calorieën of het aantal gram dat ik ergens van eet, ik volg mijn gevol en mijn maag (haha). Op deze manier geniet ik van de momenten van uitzondering maar geniet ik ook van mijn gezonde maaltijden. Van ontbijt kan ik echt een feest maken door er heerlijk fruit aan toe te voegen of superfoods zoals amandelpasta, walnoten en goji bessen.

Ook heb ik mezelf geleerd dat gezondere voedingsmiddelen wat meer geld mogen kosten. Was ik eerst de krent die dacht, 4 euro voor een bakje frambozen belachelijk! maar vervolgens kon ik zo 3 euro neerleggen voor wat M&M’s, die verder niets toevoegen aan mijn gezondheid. Nu denk ik juist, jep die frambozen of aardbeien zijn wat duurder maar ze zijn wel ten goede van mijn gezondheid en daardoor voorkom ik dat ik die zak M&M’s of die Mc flurry rolo van 3 euro meeneem.

 

Ik denk dat dit voor mij de balans is die ik mezelf door de jaren heen heb aangeleerd. Op deze manier functioneert mijn diabetes ook het beste en weet ik ook hoeveel insuline ik nodig heb per maaltijd. Ik snack niet lukraak in het rond maar ben bewust van wat ik tot me neem. Dit moet ook wel noodgedwongen door mijn Diabetes maar het is ook goed om bewust te zijn van wat je in je mond stopt.

Ook ik ben niet heilig en kan echt genieten van een blokje chocolade, een stukje taart of het grooste ijsje van de snackbar. Zolang ik dit in balans houd voel ik me er prettig bij en voel ik me fit. Iedereen mag voor zichzelf bepalen hoe hij/zij hiermee om wil gaan.

Hoe zorg jij voor balans in je eetpatroon om gezond en fit te leven zonder jezelf dingen te onthouden? Ik ben heel benieuwd hoe jij dit aanpakt. Misschien kunnen we elkaar inspireren met handige tips. Laat je reactie achter in de comments.

Meer over hoe ik gezond en verantwoord probeer te eten

Veel liefs,
Kelly

Volg mij via Bloglovin’ , Twitter Instagram of Facebook of Youtube.

Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.


Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox

 

dit veld niet invullen s.v.p.

40 gedachten over “Healthy lifestyle: De 75/25 regel om gezond te leven en te genieten”

  1. Ik vind het knap dat je een soort van balans hebt gevonden. En dat ondanks je gezond leeft, je ook kunt genieten van de ‘lekkere, minder gezonde, meer gesuikerde..’ dingen!

  2. Heel knap van je! Ik wil ook wat gezonder gaan leven qua eten enzo.. Meer bewegen ook. Ik eet al stukken meer fruit! Ontbijt doe ik wel met brood/biscuitje.. Misschien da eerste maar veranderen in 2 beschuitjes en alleen tussen de middag boterhammen en tussendoor een lekker appeltje of een snack a jack (ook lekker en weinig calorieën!)
    Nicole – Lipstickzone onlangs geplaatst…Back To School ShoplogMy Profile

  3. Ik volg je pas sinds je in de vlog van Mascha verscheen (nog gefeliciteerd met je verloving!), maar wat vind ik je blog leuk! Ik ben sinds kort wat meer bezig met voeding en beweging. Ik ben nu 21 en denk dat wanneer ik mij nu goede gewoontes aanleer qua voeding en beweging, ik dit makkelijker volhoud wanneer ik ouder wordt en straks ook op mezelf ga wonen.
    Ik woon nu nog thuis, waardoor volledig mijn eigen ideeën volgen lastig wordt. Ik wil mijn moeder er niet mee opzadelen. Wat ik wel probeer ik gezonde tussendoortjes eten en vooral op tijd iets te eten. Ik heb wanneer ik te lang niets eet last van mijn bloedsuiker die keldert, waardoor ik een hypo krijg (en nee, ik heb geen diabetes, het is onbekend waardoor het komt). Het is voor mij daarom belangrijk om vaak op een dag een beetje te eten.
    Een visie die mij ook erg aanspreekt is eten tot je voor ongeveer 70% vol zit. Blijkt dat een bepaalde cultuur in Japan dit volgt en dit blijken de gezondste en slankste mensen te zijn. Het idee is dat je eet tot je geen trek meer hebt, in plaats van eten tot je het seintje ‘vol’ krijgt van je lichaam. Het is een andere manier van benaderen waar je wel even aan moet wennen, maar voor mij werkt dat heel goed!
    Wanneer ik op mijzelf ga wonen wil ik zeker minderen in het koken met pakjes en zakjes! Frisdranken e.d. drink ik al niet, dus vooral het koken is het punt waar ik nog veel ongezonde stoffen binnen krijg op het moment.

  4. Mijn manier komt wel ongeveer overeen, behalve dat ik ‘s ochtends om 05:30 in de auto moet zitten, dan kan ik echt nog niet eten. Meestal een stuk fruit in de auto, maar meer ook niet. Tegen 10:00 krijg ik trek en dan ga ik aan de rijstwafels. 12:00 lunch , helaas lukt het me tot nu toe nog niet om afscheid te nemen van brood, dat zou ik eigenlijk wel willen. Een vriendin van me volgt nu het Paleo dieet, dat spreekt me ook wel aan.
    Wieneke onlangs geplaatst…Happy Week #12My Profile

  5. Goed artikel! Het is inderdaad goed om E-nummers te vermijden, dat is echt troep en daar raakt je lichaam verslaafd aan. Verder is het heel goed om koriander, avocado, bessen en noten te eten. Hier haalt je lichaam veel goede stoffen uit, maar reinigt het ook. Ben benieuwd naar de andere tips die je hebt! X Sophie
    Sophie onlangs geplaatst…Surprise | Funny facts about shoppingMy Profile

  6. Ik vind het ook helemaal niet erg om wat extra geld uit te geven aan gezondere en eerlijkere producten. Ik koop bijvoorbeeld niet vaak chocola, maar als ik het koop, dan koop ik bijvoorbeeld de 72% cacao van Fair Trade. Pure chocola is heel gezond, mits je er niet een reep van wegwerkt. Ik ben op dit moment nog heel erg bezig mijn balans te vinden met eten omdat ik zo lang een eetstoornis heb gehad, maar ik merk dat ik me gewoon veel beter voel zonder suikers en zoveel mogelijk onbewerkt eten. Maar ik eet ook gewoon af en toe pizza, af en toe visstick, noem maar op. Een beetje zoals jij zegt, 75/25. Mooie balans!
    Marion onlangs geplaatst…Loving Lazy Sundays ~ 3My Profile

  7. Ik hanteer jouw regels ook! Gezond eten met af en toe wat lekkere momenten, moet kunnen! Ik eet niet suikervrij want dat vind ik voor mijzelf niet nodig maar ik probeer wel zo min mogelijk uit pakjes enz te maken. En jouw recepten inspireren me daarbij!

  8. Wat inspirerend is dit! Het enige waar ik het niet helemaal met je eens ben – verder vind ik het namelijk een mega goede methode! – is dat het goedkoper is. Wel als je stelt dat je dat zakje M&M’s laat liggen, maar groente, fruit en alles zelf maken is wel degelijk duurder. Tenminste zo ervaar ik het. Dus als je daar nog tips voor hebt….? Heeeeel graag!!
    Natasja onlangs geplaatst…Spam Your Blog #1My Profile

  9. Inspirerend stukje.
    Alleen waarom heb je gekozen voor 75/25 en niet voor de 80/20 regel (deze is wereldwijd bekend)

  10. Leuk om te lezen. Wat een inspiratie. Inderdaad precies wat je zegt. Ik dacht altijd: al dat verse fruit en groente is zó duur! Maar nu ik bijna geen suiker meer koop ben ik zelfs ietsje goedkoper uit met de boodschappen terwijl ik nu een koelkast vol verse producten heb! Suiker is ook gewoon belachelijk duur!

    Maar idd, zo af en toe iets lekkers doe ik echt wel, alleen de balans houden is zo belangrijk.
    Mooi artikel Kelly!
    Miranda onlangs geplaatst…Een award ontvangen!My Profile

  11. Ik vind dit een erg interessant artikel. Ik zou ook heel graag gezond willen eten, maar ik heb er tot nu toe niet de discipline voor gevonden. Dit artikel zet mij toch wel aan het nadenken!

  12. Ik probeer het inderdaad ook 75-25 te doen. Zo ben ik vrij in de keuzes die ik maak, maar hoef ik me ook niet druk te maken om dingen die ik bij een ander krijg voorgeschoteld, mocht dat iets ongezonds zijn. Want daar is ook gewoon ruimte voor in mijn eetpatroon en dit is voor mij ook de manier om ook van mijn eten te kunnen genieten. Als ik 100% zou gaan dan zou het meer een regime worden dan een happy lifestyle en dat heb ik er niet voor over.
    Jennifer onlangs geplaatst…Dagje Dierenpark EmmenMy Profile

  13. Ik vind het heel goed van je! Ik heb er nog wel eens moeite mee, omdat ik ook problemen heb met eten en snel kan doorslaan in overeten, maar ook in weinig eten of alleen maar salades en fruit eten, wat allemaal niet goed voor je is. De juiste balans vinden lukt me dus nog niet.
    Eilish onlangs geplaatst…20 days drawing challenge ♥ dag 12My Profile

  14. Ik vind gebakken ei, volle yoghurt en kaas eerlijk gezegd ook bij de 25% horen, aangezien dit veel zouten of/en verzadigd vet bevat.
    Verder ziet het er best gezond uit!

  15. Heel goed artikel dit! Ik wou dat mijn ouders zo dachten.. omdat ik nog thuis woon en de keuken absoluut niet mijn domein is, is het voor mij moeilijk om zelf gerechten klaar te maken. Koken voor het diner doe ik dus ook nooit maar probeer telkens met kleine stapjes mijn ouders in te laten zien wat gezond eten kan doen met je en hoe belangrijk het is.

    Vooral de snacks, mijn vader grijpt elke avond gauw naar de chips, borrelnootjes, toastjes en bier, ik heb mijzelf dit af kunnen leren en pak dan liever een bakje fruit. Ookal is het ‘slecht’ om in de avond nog te snacken, ik vind het knap dat ik dan fruit pak ipv chips.

    Ik probeer zo gezond mogelijk te eten door goed op te letten dat ik niet te veel vetten binnen krijg, en niet meer naar de koekjes en chips grijp als ik wat wil snacken.

  16. Echt heel knap! Ik probeer zoveel mogelijk suiker te vermijden. Ik drink elke dag eigenlijk alleen maar water en thee. En soms als ik er heeel veel zin in heb een blikje cola, maar dat is misschien 1x per 3 weken. Verder probeer ik als tussendoortjes ook zoveel mogelijk gezondere dingen te nemen. En af en toe een heerlijk koekje, ijsje, snoepje, chips. Moet kunnen 🙂

  17. Interessant om te lezen…

    Ik vind het nogal lastig af en toe. Ik probeer ook voortaan zo gezond mogelijk alles te leven en te doen, maar soms gaat het niet. Ik werk regelmatig tot 18:00, waardoor ik om 19:00 thuis ben en ik geef toe dat ik dan soms in plaats van verse groente, groente uit blik neem omdat ik 19:00 al laat vind om te eten. En hoewel dat misschien ook niet het beste is, is dat nog altijd beter dan een pizza of een frietje van de frietzaak. Doordeweeks probeer ik me dan netjes aan het gezonde te houden en in het weekend ‘mag’ ik dan ‘zondigen’.

  18. wat een fijne tips! die kan ik goed gebruiken, ik ben namelijk van plan om 35 kilo af te vallen haha

  19. Zo weinig mogelijk uit pakjes eten doe ik eigenlijk al mijn hele leven. Van thuis uit heb ik het zo geleerd. Enkel dingen zoals mais en tomatenpuree koop ik in blik/brik maar die tellen niet echt vind ik ;’) Zelfs sla of worstels koop ik in zijn geheel in plaats van in zakjes of al reeds geraspt.
    Hanna onlangs geplaatst…Personal Update: Zij die gaan sterven, groeten uMy Profile

  20. Dat over: 4 euro neerleggen voor frambozen te veel vinden, maar wel 3 euro voor M&M’s probeer ik nu ook om te draaien in mijn ‘mindset’ inderdaad. Liever iets meer geld kwijt aan gezond eten 😀 Ben sinds vorige week gezonder gaan eten, als in: snacks afbouwen, citroenwater drinken, meer fruit eten. Het gaat nog niet zoals ik wil, maar ben van mening dat je het rustig moet afbouwen, omdat je lichaam eraan moet wennen 😀
    Janouk onlangs geplaatst…Victoria’s Secret ‘Love Spell’My Profile

  21. Knap van je. Ik vind het soms lastig om de balans te vinden. Jij geeft aan dat het goedkoper is, maar ben het daar niet altijd mee eens. En dat speelt hier de factor tijd ook nog eens mee. Ik ben me nu in ieder geval al een stuk bewuster van wat ik eet. Dat is al een eerste stap. En het is niet zo dat we ongezond en alleen maar dingen uit een pakje eten. Maar beter kan het zeker.
    Petra onlangs geplaatst…Kom je nog terug?My Profile

  22. Op alle healthblogs is het eigenlijk 80/20 qua gezond versus minder gezond. Dat vind ik zelf ook een goede verhouding. 4 van de 5 items dus healthy.

  23. Leuk om te lezen. Ik probeer ook door de weeks zoveel mogelijk gezond te eten en in het weekend mogen de teugels best iets losser. De ene keer is dat al op vrijdagavond, de andere keer pas op zondagmiddag. Hangt er ook maar net van af wat we gaan doen dat weekend. Ik ben ook steeds meer bezig met gezonde maaltijden, zonder pakjes. Maar omdat ik niet altijd de tijd er voor heb, kan ik niet helemaal zonder pakjes en zakjes etc.
    Cindy onlangs geplaatst…Recept: Courgettebootjes van Rens KroesMy Profile

  24. Ik ontbijt met brood, maar wil dit graag veranderen.
    Wil binnenkort eens havermout proberen!

    Lijkt me leuk als je eens iets met lekkere ontbijt-inspiratie doet voor de beginner? 🙂

    Liefs Alie

  25. Leuk om jouw ervaring te lezen. Zelf probeer ik ook zo min mogelijk bewerkte producten te eten en zo min mogelijk suiker en dergelijke. Heel soms inderdaad schiet het er even bij in maar ik denk dat als je grotendeels probeert “gezond” te eten dit geen probleem hoeft te zijn.
    saskia onlangs geplaatst…Vlog #2 Vakantie Portugal!My Profile

  26. Interessant! En ik denk er net zo over als jij. Aangezien ik zo ontzettend gevoelig ben voor gluten moet ik ook wel. Ik merk dat veel meer producten dan ik eerst dacht licht besmet zijn met gluten en ik daardoor snel last heb van stapeling. Glutenvrij betekent dat een product onder de 20 ppm zit, maar ik krijg ook wel eens last van hoeveelheden onder die norm. Kruisbesmetting in de fabriek en zelfs producten met een glutenvrij logo zijn voor mij dus soms ook gevaarlijk (bijvoorbeeld als ik te veel van iets eet van 15 ppm of zo).

    Dus ik probeer maximaal 1 ‘mogelijk besmet’ en/of bewerkt product per dag te eten. Ik ontbijt met yoghurt, (soms) fruit en noten en tussen de middag eet ik twee boterhammen (die gegarandeerd max 10 ppm zijn). ‘s Avonds probeer ik het ook geheel onbewerkt te houden. Alleen zelfgemaakte sauzen e.d. Soms maak ik een uitzondering voor glutenvrije sojasaus of glutenvrije pasta of pizza. Maar dat doe ik dan niet meerdere dagen achter elkaar.

    Aan de ene kant is het vervelend om zo met je eten bezig te moeten zijn vanwege je gezondheid (niet dat diabetes en coeliakie hetzelfde zijn maar toch speelt bij beiden eten een grote rol), maar aan de andere kant is het wel heel erg mooi hoe je dan leert over wat je in je mond stopt en wat het beste is voor je gezondheid vind je niet? Ieder nadeel heeft z’n voordeel.

  27. Leuk om hierover te lezen. Ik vind het zelf ook nog lastig. Merk nu ook echt aan m’n lichaam dat ik niet meer alles kan eten wanneer ik wil en anders dus écht aan kom. Dit was ik voor kort nog niet gewend. Ik wil mezelf ook niet teveel ontzeggen. Van eten moet je genieten. En gelukkig geniet ik vooral van gezond eten, maar zoals je zegt een gebakje, friet of iets lekkers moet op z’n tijd echt kunnen. Ik hoef er niet als een VS model uit te zien, als ik maar geniet van eten en tevreden ben met m’n figuur. 🙂

  28. Ik probeer echt niet meer uit pakjes enzo te koken, te letten op de suikers die ik tot me neem maar ik geniet ook waar mogelijk. Natuurlijk kun je door gezond te eten ook ontzettend lekker te eten maar buiten de deur kan je nooit zeker hoe iemand zijn of haar eten klaarmaakt. Maar gelukkig kan je daar ook rekening mee te houden door thuis meer op te letten en je zo de balans kunt volhouden

  29. ik vind het echt heel knap van je. Ik probeer ook zo gezond mogelijk te eten maar als mijn vriend thuis is en die is echt een zoetekauw en komt ook geen gram aan, dan gaat het bij mij helaas mis. Ik neem dan ook een beetje chips of ook dat ene stukje chocolade. Maar het gewone leven is hier weer begonnen, mijn vriend weer werken, jason weer naar school dus ik ga vanmiddag even schema”s maken, dit is het enige wat bij mij helpt. Opschrijven wat ik naar binnen prop
    Samantha onlangs geplaatst…Krijt/schoolbordverfMy Profile

  30. Leuk artikel! Ik zou het leuk vinden als je regelmatig recepten met ons deelt, zoals die bijvoorbeeld van de appeltaart zonder pakjes of zakjes.

  31. Ik probeer zelf in kleine stapjes te werken. Steeds meer fruit in plaats van koek (of iets anders ongezonds) en in de supermarkt ook verder te kijken naar gezondere dingen ipv even snel een zak chips mee te nemen. Gezond eten vind ik ook gewoon lekker, dus dat helpt ook heel erg veel. Je kan mij echt blij maken met een schaaltje yoghurt of havermout. Een rijst met kipfilet en groentes vind ik bijvoorbeeld ook lekker, misschien wel lekkerder dan een bord patat! Qua beweging probeer ik (sinds een weekje, haha!) ongeveer 3x per week aan te houden en de rest van mijn bezigheden hier omheen te plannen. Ik probeer vooral ook niet te streng te zijn voor mezelf, omdat ik het anders geen week volhoud. Ik hoop dat ik stapje voor stapje steeds gezonder kan gaan eten!
    Meli onlangs geplaatst…Naar de sportschool!My Profile

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ik heb iets leuks voor je!

 

Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox
dit veld niet invullen s.v.p.