Structuur in het huishouden?

huisgiuden structuurBron
Structuur in het huishouden: Ik vond het wel weer eens leuk om een artikel te schrijven over het huishouden, dat is namelijk al weer een hele tijd geleden en ik weet dat een heleboel bezoekers hier graag over lezen. Ik vind het zelf namelijk ook heel interessant om van anderen over te horen en te lezen. Structuur in het huishouden, heb jij dat? Ik vind het zelf niet makkelijk om een bepaalde structuur of schema toe te passen als ik het heb over huishoudelijke klussen. Ik heb wel bepaalde klussen die ik om de zoveel dagen of tijd doe, maar ik heb geen vaste structuur. Ik kan er soms echt jaloers op worden als ik vriendinnen hoor die het hebben over hun vaste ritme. Op maandag stofzuigen, op dinsdag het beddengoed, op woensdag de vloer enzovoorts. Wat zou dat eigenlijk handig zijn, dan sla je nooit bepaalde taken over en dan weet je zeker dat alles aan bod komt. Ik vergeet het simpelweg gewoon, ik pak dingen op zodra ik vind dat ze nodig zijn of wanneer ik er aan toe kom.

Structuur in het huishouden

Bron+ printable huishoudschema
Wat een handig huishoudelijk schema! Was ik maar zo georganiseerd op het gebied van huishouden!

Doordat ik geen vaste structuur heb kan het zo zijn dat ik al weken dingen uitstel. Het uitruimen en poetsen van de koelkast, het vergeten van de keukenkastjes en andere taken die meer onder ‘deep cleaning’ vallen. Andere taken komen wel gewoon aan bod, vaak ook wel wekelijks of dagelijks maar qua structuur doe ik maar wat. Vooral spotcleaning (wat vooral ‘opvalt’) pak ik het beste aan.
Ik stel daarom aan jullie de vraag, hoe doen jullie dit? Heb jij een structuur of schema? Vaste dagen? Of doe je ook maar wat, wanneer jij er tijd voor hebt en wanneer je er aan toe komt? Hoe verdeel je dit door de week heen, hoe combineer je dit met je werk of met kinderen? Ik ben benieuwd! Ook hoop ik ervaringen te lezen van dames die daar heel veel  structuur in hebben, dat vind ik namelijk zo interessant (en knap!).
Laat het me weten in de comments hoe jij dit aanpakt! Ik kijk uit naar jullie reacties, ervaringen en tips.

 

Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.


Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox

 

dit veld niet invullen s.v.p.

44 gedachten over “Structuur in het huishouden?”

  1. Hier ook geen structuur helaas! Mijn weken zijn ook zo verschillend, ik werk 32 uur en ik ga nog naar school, dus erg druk allemaal. Verder zijn er een paar dingen die ik elke dag wel even doe zoals wc en keuken, maar verder hoe het uitkomt. Ik merk dat visite krijgen echt een goede stok achter de deur is, dan maak ik alles sowieso goed schoon. Ook boven, want stel je voor we laten iets zien ofzo! Zo gebeurd alles toch wel 1x per week. Maar verder wasjes en strijken is echt wanneer ik er tijd voor heb. En af en toe heb ik een bui en ga ik de koelkast soppen , ramen lappen of keukenkastjes uitruimen.

  2. Ook een niet gestructureerde hier. Ik heb er n stukje over geschreven. Wat heel goed gaat nu is de everyday cleansing. Elke dag is s’avonds de woonkamer gestofzuigd, opgeruimd en de vaat gedaan. De was houdt ik ook goed bij. Maar de rest.. Over n week komt de poetsvrouw weer. Zij gaarne helpen met de basis 1x in de twee weken!
    Wel inspireerde jou post mij om vandaag even wat dingen aan te pakken: op m’n lijstje staan: wc, badkamer, bedden en boven stofzuigen! Doe je mee?

    P.s. Ik hoorde ooit een tip van iemand. Zij sprak af met haar zus. De ene week poetste ze samen haar huis de andere week die van haar zus. Ik wilde dit ook doen, want stok achter de deur en samen doen gaat veel sneller en is gezelliger. Maar ik heb nog niemand gevonden helaas die dat ook wilde Hihi!
    Liefs!

    Eva
    Eva onlangs geplaatst…Leuk ValentijnspakketMy Profile

  3. Op mijn blog heb ik een artikeltje geschreven over: Hoe krijg je orde in je huishoudelijke taken? (januari). Het is misschien één van de vele manieren om een beetje structuur in je huishouden te krijgen, maar wellicht dat je er iets aan hebt?

  4. Hahahahaha ik zou willen dat het er hier zo gestructureerd aan toe ging dat ik een schema ervoor nodig had. Hier maak ik iets schoon als het zichtbaar vies is of als het plakt. Stofzuigen doe ik wel zo vaak mogelijk (iig beneden) omdat we een hond hebben. En ik was iedere dag en ruim de vaatwasser in en uit. Maar al het andere werk…. Ik durf niet eens te zeggen hoe vaak (of hoe weinig) ik het doe!
    Jessica onlangs geplaatst…Domme vragen bestaan…!My Profile

  5. Ik maak elke woensdagmiddag mijn huisje schoon. De ene week doe ik dat even snel en vooral de oppervlakten in het zicht en de andere week doe ik het allemaal net wat beter. Doordat ik het wekelijks doe, ben ik vaak met een half uur klaar! Het scheelt zoveel tijd.

  6. Birds & Buddha

    Wat leuk om te lezen, ook de reacties van anderen. Ik heb ook totaal geen structuur. Maar aan stof heb ik echt een hekel dus stoffen en stofzuigen doe ik bijna dagelijks. De rest gewoon wanneer het nodig is. Als er bezoek komt poets ik net even iets harder 🙂 Oh en slapen in een schoon bed vind ik heerlijk dus beddengoed verschonen doe ik met liefde!
    Birds & Buddha onlangs geplaatst…Ziekte met een mooie naam… ‘Shit, de film’My Profile

  7. Ik vind schoonmaken heel erg fijn. Omdat het toch iets is wat ik in gedachte doe en alleen doe.

    Ik heb elke dag een vast routine van stofzuigen, wc schoonmaken, afstoffen, dat waar handen aan zitten poetsen en opruimen.

    Op vrijdag verschoon ik alle bedden en doe ik de bovenverdieping en badkamer.

    Eerlijk, ik heb er echt druk mee. Een man, twee kindjes, werk, huishouden en koken…
    Wij zitten na te denken over een hulp die één keer in de week komt.
    Nesrin onlangs geplaatst…Potjes & tubes wat smeer ik op mijn snoetjeMy Profile

  8. Ja, I’m a lucky girl! Ik heb een huisman! 😀 Wassen vind ik overigens niet erg. Doe ik met liefde. Net als de bedden opmaken. Maar schoonmaken in huis? Brrrrr, nee. Mij niet gezien!
    Marion onlangs geplaatst…Lucky MeMy Profile

  9. Gelukkig is Robert echt goed in de huishouding. Wel begint mijn Nesteldrang nu te komen en vind ik schoonmaken opeens leuk haha. Ik zeg dit natuurlijk niet hardop tegen Robert 😉
    Joyce onlangs geplaatst…DIY: Love birds slingerMy Profile

  10. Ik woon zelf nog thuis, maar zou later ook graag een structuur hebben, want anders zou ik alles ook maar uitstellen denk ik… Maar goed, ik denk nu al dat ik gewoon maar ga doen wanneer ik er zin in heb haha!
    Kim | Kimsbloglife onlangs geplaatst…En de winnaar is…My Profile

  11. Ik heb helemaal geen structuur in het huishouden. Ik weet van mijzelf dat ik erg netjes ben qua huishouden. Spullen worden vaak meteen opgeruimd en vaak stofzuig ik om de dag. Afstoffen doe ik vaak 1x per week en de toilet vaak elke dag even. Wanneer ik denk dat het nodig is doe ik iets 😉
    Dita onlangs geplaatst…Recept: Risotto met champignons en paprikaMy Profile

  12. Ik heb absoluut geen structuur in het huishouden, haha! Ik woon met mijn vriend samen, ik studeer, hij werkt. In principe doe ik alles in het huishouden, ik krijg hem een enkele keer zo ver dat hij stofzuigt. Ik probeer eigenlijk alles te doen als hij op zijn werk is, aangezien hij 50 uur per week werkt en ik ook veel thuis ben. Zo kunnen we gewoon echt relaxen als hij thuis komt!

    Ik heb niet echt een vast ritueel wat ik doe, maar aangezien we twee katjes hebben moet het wel goed bijgehouden worden. Stofzuigen, stoffen en de keuken doe ik dagelijks, de badkamer/toilet enzo vaak in een opwelling. Gewoon even snel tussendoor, dat is zo gepiept.

  13. Hier ook geen schema. De woonkamer, keuken en badkamer worden wekelijks grondig gedaan, de rest als het uitkomt en ik haal vooral in tijdens mijn vakanties. Dan las ik een poetsdag in en blinkt alles weer en kan ik het goed bij houden, maar eens ik verslap…ga ik terug naar af…Als er bezoek komt wordt er ook extra gepoetst.
    Ellen onlangs geplaatst…WIP-Challenge 2015 #3My Profile

  14. Ik heb geen schema. Laatst zag ik op televisie iemand die dat had. Ik kreeg er een beetje de kriebels van. De dingen die vaak moeten doe je toch wel, en die keukenkastjes.. ach wat maakt het uit of je die een week of 2 weken later doet. Ik maak schoon wanneer het uitkomt.

  15. Kelly Caresse

    Ja zo doe ik dat inderdaad ook, daardoor komen sommige dingen vrijwel nooit aan de beurt 😛 , dat is dan weer een nadeel 😛

  16. Wij gebruiken thuis de app Wunderlist. Daar staan de klusjes in die we in het huishouden willen doen. Je kunt ze afvinken, en dan komen ze met een bepaalde interval weer terug op je to-do lijstje. Voor ons werkt dat prima, ook omdat je zo niet vergeet om bijvoorbeeld het bed te verschonen (anders zou ik pas na een week of vier bedenken dat het beddengoed misschien vies is, haha!)
    Ik doe ook veel dingen dagelijks op vaste momenten, en als mijn zoontje in bed ligt dan ruim ik snel als zijn speelgoed in de woonkamer op. Wij ruimen sowieso zo veel mogelijk spullen meteen na gebruik op, dat scheelt ook veel werk en zo is je huis altijd redelijk netjes of binnen een half uur netjes te krijgen.
    Schema’s heb ik ook geprobeerd, maar het loopt hier toch altijd anders dan gepland dus dat werkt voor mij niet ;-).

  17. Dagelijks: de afwas, doekje over het toilet, opruimen
    Maandag: Keuken soppen
    Dinsdag Stofzuigen en dweilen (hele huis)
    Woensdag bedden verschonen
    Donderdag: Badkamer + toilet grondig
    Vrijdag: weekboodschappen
    Zaterdag Stofzuigen en dweilen
    Zondag: rustdag

    Ramen zemen, koelkast van binnen soppen, deuren afnemen, vriezer opruimen doe ik 1 keer per maand

    Zo was mijn schema altijd, totdat ik voor mezelf begon en chaotisch werd 😀 Nu schipper ik een beetje. Vandaag de hele boel aan kant maken en dan vanaf maandag dit schema weer oppakken hoop ik!
    Eline onlangs geplaatst…PaprikadipMy Profile

  18. Ehhh ja structuur…we hebben meer stof hier op de plankjes dan structuur in huis 😉
    Stofzuigen doe ik elke dag (in verband met een hond), dweilen met de stomer om de dag. De keuken houd ik ook elke dag bij. Dus de keuken en de vloer is voor mij het belangrijkste.
    De was gebeurt vaak in het weekend als mijn man thuis is, want voor mij is het te zwaar.
    Dan zuigt hij meestal ook de bovenverdieping. Maar een echte structuur is er echt niet, ik bedenk af en toe dat de badkamer en toiletten schoongemaakt moeten worden.
    Ik ben bang dat lijstjes niet werken en ik het voor mij uit schuif…
    Lifesabout onlangs geplaatst…Memory Lane. 1 – 7 februariMy Profile

  19. Sinds ik CVS heb is er totaal geen structuur meer in mijn huishouden. Door de vermoeidheid kan ik het niet aan om alles perfect bij te houden. Ik doe het gewoon wanneer dat voor mij mogelijk is en zeker niet meer op vaste momenten. Soms heb ik het daar flink lastig mee aangezien ik een echte perfectionist ben. Maar ik besef dat er belangrijkere dingen zijn dan een perfect en glanzend huis. Leuke dingen doen met de mensen waar je van houdt bijvoorbeeld. Vroeger zou ik gezegd hebben: “Oh ik moet eerst nog even stofzuigen en dan ga ik met je mee wandelen.” Nu laat ik de stofzuiger staan, hij zal niet weglopen na één dagje.
    Vanessa onlangs geplaatst…Persoonlijk | CVS: Het is weer zo’n dagMy Profile

  20. Ik heb voor mij een simpele (vind ik) structuur:
    Vrijdag- en zaterdagnacht zet ik het wasmachine aan (kleding & kookwas is dit)
    Maandag => ‘s morgens de kattenbak leegscheppen (strontjes :p) – na het werk: strijken, had beneden met de swiffer over de meubels enzo, eten maken & vriendlief stofzuigt na het eten (of ervoor nog als het eens wat langer duurt) en dan samen afwassen en afdrogen
    Dinsdag => ‘s morgens idem maandag – na het werk: badkamer + wc boven poetsen, boven met de swiffer over de meubels, brood opzetten, eten maken & vriendlief boven stofzuigen en daarna samen afwassen
    Woensdag => ‘s morgens idem maandag + propere lakens op ons bed leggen – na het werk ga ik op bezoek bij mijn vader, brood opzetten, daarna eten maken en samen afwassen , 1 van beiden stofzuigt beneden nog. ‘S avonds stel ik het wasmachine in.
    Donderdag => ‘s morgens samen de was ophangen en ik strontjes scheppen :p – na het werk boven met nat afstoffen, om de zoveel tijd de ramen binnen en buiten lappen, brood opzetten, eten maken & vriendlief stofzuigt en dweilt de boven dan, samen afwassen
    Vrijdag => ‘s morgens idem maandag – na het werk beneden alles met nat afstoffen en om de zoveel tijd de ramen binnen en buiten lappen.. Vriendlief stofzuigt en dweilt dan beneden nog 🙂

    In het weekend maak ik soep (voor twee weken), spaghettisaus of groentjes (om de zoveel tijd) en doen we samen boodschappen..
    De rest doe ik als ik er tijd en zin voor heb, kastjes uitruimen, dingen weggooien en sorteren.. Wij hamsteren namelijk ook niet erg en ik kijk mijn kasten geregeld eens na, wat er weg mag 🙂

    Hopelijk zit er voor jou een nuttige tip tussen 😉

  21. Ik heb zo’ n hekel aan huishoudelijke klusjes. Maar ja, er moet toch regelmatig iets gedaan worden. Ik heb weleens een soort van schema gemaakt maar na 3 weken klopte het dan al niet meer dus ik doe gewoon maar wat. Ik behoor al afgestapt van het idee dat heel het huis spil en span met zijn. Zolang alles ” gewoon” schoon is, vind ik het goed. Ik vind het inmiddels belangrijker dat mijn kinderen later zeggen dat ze leuke dingen hebben gedaan met hun moeder dan dat ze zeggen dat het huis altijd zo lekker schoon was. Toch?
    Corinne onlangs geplaatst…HardlopenMy Profile

  22. Nee, ik heb geen structuur, hoewel dat best fijn zou zjn. Maar, aan de andere kant, dan kan er dus nooit meer iets tussen komen ben ik bang voor. Stel ik moet ineens invallen voor een collega en daardoor krijg ik de klus van die dag niet gedaan. Laat zeggen: de keuken uitsoppen. Dan moet ik dat dus skippen en voor een controlfreak als ik is dat heel moeilijk haha! Dan ga ik het om 23:00 uur nog doen ofzo… Nee, vaste structuur is niets voor mij. Natuurlijk zijn er wel vaste dingen, zoals dat ik iedere zondagochtend ons beddengoed afhaal en was. Haha naja, je ziet, ik ben er nog niet helemaal over uit!
    Milou onlangs geplaatst…Fotoblog 6/2: werken, naar Ikea en lekker in bad!My Profile

  23. Ik zou ook graag structuur willen en begin dan altijd met veel lol aan een lijstje en op dinsdag is daar al niks meer van terecht gekomen, ik zit ook met mijn vriend die elke week een andere dienst draait met nacht en dag dus niet echt ideaal!
    PatriciaKleijn onlangs geplaatst…Pinterest DIY inspirationMy Profile

  24. Na de geboorte van mijn zoon heb ik ook mezelf weer terug moeten vinden. Het ritme zat er goed in, nu sinds een maandje weer rustig aan doen ivm tweede zwangerschap. Normaal deed ik dagelijks stofzuigen, wc, was indien nodig, keuken opruimen etc etc.. Nu komt bijna alles op mijn vriend en is het niet mogelijk om dagelijks te stofzuigen. Wat ik doe is per seizoen het hele huis alles grondig schoonmaken. Dit deed ik eerder makkelijk in 2 tot 3 dagen. Nu echt niet meer met een kleine. Nu eerder per kamer. Ben benieuwd hoe ik het binnenkort ga aanpakken met twee kids.
    Whitney ♡ WhtnysWorld onlangs geplaatst…Unboxing! Goodiebag Mama JurydagMy Profile

  25. Wij hebben niet heel veel structuur maar er zijn gewoon bepaalde dingen die wel iedere week moeten gebeuren en dat doen we ook wel, maar niet op vaste dagen. Verder heb ik sinds kort een boekje gemaakt waar ik taken als koelkast schoonmaken, vriezer ontdooien, apparaten ontkalken etc. etc. in heb geschreven en in bijhoudt wanneer dat voor het laatst heb gedaan. Al heb ik bij veel taken geen idee hoe vaak het moet gebeuren.

  26. Mijn vriend en ik proberen wel altijd op zaterdag zoveel mogelijk te doen. Dan doen we sowieso onze boodschappen, maar draaien we ook alle wasjes, stofzuigen, toilet, badkamer en dergelijke. Zodra we zaterdag iets op de planning hebben staan, valt heel onze structuur in duigen haha. Het opvouwen en strijken van de was doe ik meestal door de weeks als ik er even de tijd voor heb. Wij zijn misschien wel een beetje makkelijk qua huishouden, we hebben nog geen kinderen dus ons huis wordt gelukkig niet heel snel vies, dus de meeste dingen doen we 1 keer per week. x

  27. Hier heb ik ook echt nood aan, daarom gebruik ik sinds begin dit jaar een planner! Onlangs schreef ik erover op mijn blog https://sandrabeleeft.wordpress.com/2015/01/09/weekplanning-huishouden/, ik heb voor elke week van het jaar een schema geprint en vaste taakjes reeds genoteerd zoals de toiletten schoonmaken, het bakje van de wasmachine schoonmaken, de bedden verversen, … zo weet je meteen waar je aan toe bent en zie je waar je nog wat tijd over hebt.
    Doorheen de week plannen we dan nog dingen bij zoals naar de winkel gaan, de vaatwas legen, stofzuigen, …
    Voorlopig werkt dit hier goed en zo weet mijn vriend ook meteen wat er nog moet gebeuren en kan hij zelf ook klusjes toevoegen op het schema :).
    Sandra onlangs geplaatst…Workshop: ontwerp je eigen ring bij ZahiaMy Profile

  28. Ik ga je lijstje pikken haha.
    Ik moet morgen weer beginnen met werken en wil zo graag wat structuur houden. Ik heb nu namelijk wel een ritme, maar alles over de dagen verdeeld. Hopelijk gaat het met jou lijstje en een beetje plannen lukken om weer een fijn ritme op te kunnen pakken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.